Dla Biznesu, Home Office, Zdrowie

Aktywna przestrzeń pracy – co to takiego?

Każdy rodzaj pracy wymaga indywidualnego podejścia. Tak jak Ty dopasowujesz się do specyficznej aktywności swoimi umiejętnościami, tak i ciało dopasowuje się do Twojego stylu pracy. I choć zrobi to, co mu każesz, nie oznacza to, że będzie to najlepsza z możliwych pozycji dla organizmu. Zobacz, jak możesz zmienić to, dzięki aktywnej przestrzeni pracy.

Są zawody, które wymagają bycia w ciągłym ruchu, częstego wstawania i siadania, czyli pracy w zmiennej pozycji jak np. praca w gabinecie lekarskim, laboratorium czy w fabryce. Ale są także zawody ściśle związane z pracą przy komputerze i tym samym ograniczające możliwość przemieszczania się i regularnej zmiany ułożenia ciała. Wiedzą o tym zwłaszcza ci, którzy zwyczajnie nie potrafią usiedzieć zbyt długo w jednym miejscu i wówczas przyjmują różne wymyślne pozycje siedzące np.: zakładają nogę na nogę, siadają skrzyżnie lub jeżdżą w fotelu po całym biurze. Nie ma w tym nic złego, gdyż ciągłe utrzymywanie jednej pozycji podczas pracy jest częstym źródłem dyskomfortu i zmęczenia. Ruch natomiast i – co za tym idzie – częste zmiany ułożenia ciała, w tym na zmianę pomiędzy siedzącą i stojącą, pomagają uniknąć zmęczenia w najlepszy z możliwych sposobów. To, dlatego już dziś warto zmienić swoją przestrzeń pracy na aktywną i ruszać się częściej!

Która pozycja jest więc najbardziej optymalna podczas pracy? Najlepszą pozycją będzie zawsze ta następna, którą przyjmiesz. Mówiąc wprost – Twoje ciało potrzebuje ruchu, więc ani wielogodzinne siedzenie pasywne, ani praca wyłącznie na stojąco, nie będą dobre dla Ciebie i Twojego ciała. Dobra wiadomość jest taka, że aktywna przestrzeń pracy łączy wszystkie cechy zdrowego, aktywnego człowieka z potrzebami wielogodzinnej pracy przy komputerze.  Wykorzystywana na co dzień nowoczesna ergonomia zapewnia optymalne, zgodne z naturą człowieka podparcie oraz pełną swobodę ruchu.

Taka regularność wpływa korzystnie na:

  • Aktywność organizmu
  • Właściwą postawę
  • Profilaktykę bólu pleców
  • Prawidłowe krążenie i dotlenienie organizmu
  • Siłę mięśni
  • Metabolizm
  • Koncentrację i kreatywność

Aktywna przestrzeń pracy – jak robić to dobrze?

W obecnych czasach rynek nowoczesnych foteli biurowych jest niezwykle rozwinięty. Wiele modeli jednak rozwój ten skupia głównie na designie na zmianę z redukcją kosztów produkcji. Krzesła są wymyślne, lecz większość z nich stosuje tę samą podstawową formułę projektową: stabilna podstawa, płaskie siedzisko i szerokie, sztywne oparcie, podłokietniki i inne pasywne akcesoria, wszechobecnie podpierające i jednocześnie osłabiające nasze ciała. A przecież fotel to podstawowe, codzienne narzędzie pracy, tak jak komputer czy telefon. Aby zapewnić pracownikowi, dziecku lub sobie samemu w domowym biurze najbardziej optymalne środowisko pracy, przy projektowaniu należy uwzględnić potrzeby codziennej aktywności i odpowiedzieć na pytania – czy umożliwi pracę w zmiennej pozycji? Czy przestrzeń pracy będzie dopasowywać się do nas czy na odwrót? Czy sprawdzi się podczas pracy stojącej i czy tego typu potrzeby nie będą ograniczały swobody ruchu w konfiguracji z klasycznym, nieregulowanym elektrycznie biurkiem i krzesłem do pracy?

Jak prawidłowo siedzieć za biurkiem?

Siedzenie statyczne wymusza na organizmie, aby mięśnie trzymały tułów, szyję i ramiona w jednej pozycji. I tu na siedzącego zastawiona jest pierwsza pułapka pasywnego siedzenia, bowiem wielogodzinne przebywanie w tej jednej pozycji osłabia mięśnie, zmniejsza jamy stawów i powoduje ucisk na nerwy, co może powodować bóle pleców, a także wpływać niekorzystnie na postawę ciała. Warto pamiętać, że mięśnie nie tylko odpowiadają za utrzymanie postawy, ale aktywnie wpływają też na funkcje układów wewnętrznych – w tym oddechowego, sercowo-naczyniowego, nerwowego, czyli całego ciała. Siedząc pasywnie, oddychasz bardziej płytko, przez co Twój mózg jest słabiej dotleniony i odżywiony. Spada też metabolizm organizmu, co po kilku miesiącach pracy statycznej można z łatwością zauważyć w postaci wystającej ze spodni “oponki”. Winne są temu również rozluźnione mięśnie tułowia, które nie muszą pracować podczas pasywnego siedzenia.

Spięte mięśnie pleców i szyi zaś doświadczają spowolnienia przepływu krwi, co powoduje ich dodatkowe zmęczenie i jeszcze większą sztywność. Dochodzi również do osłabienia mięśni i ich dalszego przykurczu, a tym samym ścieśniania jamy stawów, a to wywiera duże napięcie na kręgosłup, szczególnie w dolnej części pleców lub szyi, o ucisku dysków kręgosłupa nie wspominając. Najczęściej objawia się to dolegliwościami bólowymi i dalszym spadkiem aktywności ruchowej, co dodatkowo zwiększa ryzyko dalszych kontuzji.

Co więc zrobić, jeśli praca wymaga siedzenia, bo na przykład konieczność precyzji lub współpraca ze sprzętem wyklucza inną pozycję? Z pomocą przychodzi aktywna przestrzeń pracy w postaci: aktywnych krzeseł (najlepiej z siedziskiem do pracy na różnej wysokości np. 55-88 cm), biurek regulowanych w zakresie 65-130 cm i innych elementów zapewniających regeneracje (puf, fotel, lub kanapa). Naukowcy z Instytutu Karolinska w Szwecji, instytutu, który przyznaje nagrodę Nobla w dziedzinie fizjologii lub medycyny, dowiedli, że siedząc na aktywnym krześle, wykonujesz odpowiednik aktywności fizycznej. Praca na aktywnym, ruchomym siedzisku utrzymuje ciało w ciągłym ruchu, który po wielu godzinach pracy porównywalny jest do lekkiego wysiłku fizycznego. Za sprawą aktywnych krzeseł możesz zatem siedzieć, ćwiczyć, pracować bardziej efektywnie i aktywnie dbać o swój organizm.

A czy wiesz, jak należy prawidłowo siedzieć?

  • Pamiętaj, aby stworzyć aktywną przestrzeń pracy, dostosowaną do Twoich potrzeb
  • Wybierz aktywne krzesło, które współgra z Twoim stylem pracy
  • Uwolnij ciało od ograniczeń swobody ruchu
  • Ustaw wysokość i kąt odchylenia oparcia fotela odpowiednio do swojego wzrostu i wagi
  • Pamiętaj, że odchylenie ciała do tyłu ściąga klatkę piersiową i zaokrągla plecy, pozycja spionizowana lub pochylona do przodu będzie otwierać klatkę i ściągać plecy
  • Dostosuj wysokość fotela ok. 25-35 cm poniżej powierzchni roboczej
  • Możesz użyć podnóżka tak, żeby przednia krawędź fotela nie wywierała ucisku na uda i tym samym nie blokowała krążenia
  • Co 20-50 min wykonuj ćwiczenia mobilizujące, wzmacniające i rozciągające, np.: stawanie na palcach, przysiady, wznosy ramion w górę, krążenia ramion, swobodne przeciąganie się i inne, które podpowiada Ci organizm
  • Zmieniaj pozycję tak często jak się da

Jak pracować na stojąco?

Praca na stojąco, która przez wielu ekspertów uważana jest za bardzo korzystną dla zdrowia, również może powodować negatywne skutki dla organizmu. Zwłaszcza jeśli wymaga długiego stania w stałej pozycji. Wówczas mogą pojawić się takie dolegliwości jak: bóle stóp, bóle i obrzęki nóg oraz ból pleców i barków. W dłuższej perspektywie pasywne stanie może spowodować żylaki i zwyrodnienia, uszkodzenia stawów kręgosłupa, bioder, kolan i stóp. Jak temu zapobiec? Najlepszym rozwiązaniem będzie w tym przypadku pozycja alternatywna stojąco-siedząca. Eksperci ds. planowania aktywnej przestrzeni pracy podkreślają, że najbardziej optymalnym rozwiązaniem będzie organizacja pracy w taki sposób, aby dzięki różnicowaniu zadań, można było często zmieniać pozycje pracy. Najlepiej pomiędzy pozycją stojącą, a siedzącą, w równych proporcjach. Jeśli pracujesz przy biurku regulowanym elektrycznie, upewnij się, że stosujesz się do prostego planu bezpiecznej i efektywnej zmiany pozycji z siedzącego stanowiska pracy do stojącego.

 

HSR.life - jak pracować aktywnie 2
HSR.life – jak pracować aktywnie 2

Zapamiętaj:

  • Rozciągaj ciało, oddalając jego skrajne punkty od siebie, np.: oddalaj głowę od miednicy, palce rąk od palców stóp, stawaj na palcach obunóż lub naprzemiennie, roluj stopy piłeczką do automasażu;
  • Pamiętaj, aby wybrać aktywne krzesło z regulowaną wysokością do wysokości stanowiska pracy – np. HAG Capisco lub Hag Capisco Puls, które regulowane są w zakresie 55-88 cm. Umożliwia to odciążenie ciała od pasa w dół, jednocześnie utrzymując otwartą postawę ciała, podobnie jak podczas jazy konnej. W pozycjach wysokich, wycięcia fotela nie blokują krążenia w udach;
  • Rób częste przerwy od pracy i staraj się wykonywać ćwiczenia: postaw stopę na siedzeniu lub podnóżku, poszerzaj zakres ruchomości stawów, aktywizuj: stawy kolanowy, skokowy, stopy, palce u nóg, możliwie jak najwięcej mięśni. To również jeden ze skutecznych sposobów na redukcję opuchlizny nóg;
  • Noś odpowiednie obuwie, które pozwoli Ci na swobodne poruszanie palcami nóg, lub najlepiej zdejmuj je w trakcie pracy, tak często, jak to tylko możliwe;
  • Używaj twardych piłeczek do automasażu i rozbijania mięśni stóp;
  • Zapewnij sobie podnóżek lub wybierz krzesło z obręczą na stopy, aby umożliwić naprzemienne unoszenie względem siebie nóg oraz przenoszenie ciężaru ciała z jednej nogi na drugą, co doskonale wspiera krążenie

Praca stojąca doskonale otwiera sylwetkę i rozciąga przykurczone od nadmiernego siedzenia mięśnie, w tym szczególnie mięsień biodrowo lędźwiowy, który po wstaniu działa jak klamra i łącząca kręgosłup w odcinku lędźwiowym z udem i prowadzi do nadmiernego przodopochylenia miednicy.

Ryc. 1 Wpływ ustawienia miednicy na kolumnę kręgosłupa i postawę ciała.

Ryc. 2 Wysunięta głowa tworzy dźwignię na kręgosłup. Jej waga i zarazem siła oddziaływania wzrasta z 5kg do nawet 25kg

HÅG Capisco – idealny, nowoczesny fotel do pracy stojąco-siedzącej

Czy krzesło do pracy zarówno siedzącej, siedząco-stojącej i stojącej może być idealnie zgodne z biomechaniką człowieka i zarazem ładne? Oczywiście, bo jeśli można określić idealne krzesło do pracy przy biurku praktycznie w każdej pozycji, najpewniej będzie to właśnie HÅG Capisco. Jest to połączenie skandynawskiego designu i doskonałych rozwiązań nowoczesnej ergonomii. Fotel podtrzymuje ciało zarówno w pozycji siedzącej jak i stojącej, i w pełni dba, żeby nie pozostawało ono w bezruchu. Zachęca użytkownika do siedzenia na tyle sposobów, że trudno nie być aktywnym podczas pracy na nim. HÅG Capisco nie bez powodu uważane jest za Rolls Royce’a ergonomii przez użytkowników aż od 1984 roku.

HAG CapiscoHAG Capisco na tle pięknego widoku

Aktywny fotel biurowy: HÅG CAPISCO

HAG Capisco PulsHAG Capisco Puls

Aktywny fotel biurowy: HÅG Capisco Puls

Aktywny fotel biurowy: AERIS 3Dee

Fotel biurowy 3Dee wspiera Twoje zdrowie i dobre samopoczucie. Aktywne / dynamiczne siedzenie zapewnia optymalny ruch w pracy nawet w trakcie siedzenia.

Eliot_Home-kopia-1

Biurko regulowane elektrycznie: SMART FURNITURE Eliot

Jedno biurko – mnóstwo możliwości. Eliot to połączenie wizjonerskiego projektu, nowoczesnego designu, multifunkcjonalności i zaawansowanej technologii. W efekcie otrzymujemy regulowane biurko, które inteligentnie odpowiada na twoje potrzeby. Bo to nie ty masz dostosować się do mebli biurowych, tylko one mają dopasować się do ciebie i twojej dynamiki pracy. Przechodź płynnie z trybu siedzącego na stojący i odwrotnie.

Siedzisko imituje siodło jeździeckie. Taka kombinacja pozwala na dużą elastyczność siedzenia i motywuje do częstej zmiany pozycji w ciągu dnia pracy. Na krześle można siedzieć m.in. przodem, bokiem, tyłem, w naprzemiennym siadzie skrzyżnym, naprzemiennie na pojedynczym guzie kulszowym, z uniesioną wysoko nogą. Można je także wykorzystać je do pozycji stojąco-siedzącej oraz stojącej. Krzesło ma także maksymalnie cofnięty podłokietnik, a jego wąskie oparcie przypomina znak plusa, łącznie zapewniając jeszcze większą swobodę ruchu. Eksperci ds. aktywnej przestrzeni pracy zaznaczają, że jest to idealne krzesło dla osób, które nie mogą lub nie chcą przebywać w jednej pozycji zbyt długo. Bo siedzenie na nim nie jest “normalnym” siedzeniem. To znacznie wyższy poziom aktywności.

Siodłowe aktywne siedzisko sprawia, że można siedzieć na nim z miednicą ustawioną w pozycji neutralnej – co zapewnia prawidłowe ustawienie kręgosłupa, a co za tym idzie lepszą podporę pleców. Wycięcia w siedzisku na nogi nie blokują krążenia w nogach, nawet na najwyższych pozycjach. Ponadto, otwarta konstrukcja HÅG Capisco zachęca do obracania się i rozciągania w trakcie siedzenia. Jeśli chcesz oprzeć łokcie, musisz ściągnąć łopatki, otwierając tym samym klatkę piersiową i rozciągając ją.

HÅG Capisco można również dostosować do własnych potrzeb, m.in. wybierać spośród różnych:

  • wysokości: praca siedząca, amortyzator 15 cm, praca półstojąca 20 cm i praca siedząco-stojąca 26 cm,
  • rodzajów niezwykle estetycznego obicia i opcji podnóżka.

Dostępna jest również opcja zagłówka. Wisienką na torcie jest 10-letnia gwarancja na podstawowe komponenty, budząc pewność, że będzie to trwały zakup i dobra inwestycja.

Krzesła z rodziny HÅG nadają się również dla dzieci.

HAG Capisco PulsHAG Capisco Puls

Aktywny fotel biurowy: HÅG Capisco Puls

HAG CapiscoHAG Capisco na tle pięknego widoku

Aktywny fotel biurowy: HÅG CAPISCO

Aktywny fotel biurowy: AERIS 3Dee

Fotel biurowy 3Dee wspiera Twoje zdrowie i dobre samopoczucie. Aktywne / dynamiczne siedzenie zapewnia optymalny ruch w pracy nawet w trakcie siedzenia.

Eliot_Home-kopia-1

Biurko regulowane elektrycznie: SMART FURNITURE Eliot

Jedno biurko – mnóstwo możliwości. Eliot to połączenie wizjonerskiego projektu, nowoczesnego designu, multifunkcjonalności i zaawansowanej technologii. W efekcie otrzymujemy regulowane biurko, które inteligentnie odpowiada na twoje potrzeby. Bo to nie ty masz dostosować się do mebli biurowych, tylko one mają dopasować się do ciebie i twojej dynamiki pracy. Przechodź płynnie z trybu siedzącego na stojący i odwrotnie.

Jeśli masz dodatkowe pytania lub nie znalazłeś tego, czego wytrwale od dłuższego czasu szukasz, napisz do nas, chętnie pomożemy, doradzimy i wysłuchamy Twoich potrzeb.