Dla Biznesu, Home Office, Zdrowie

Czy wiesz, co się dzieje z ciałem, kiedy siedzisz?

Jesień. Pandemia. I my, cały dzień na siedząco i z potrzebą ruchu jak nigdy dotąd. Siedzenie towarzyszyło nam już dużo wcześniej. Siedzieliśmy w pracy, w samochodzie, w domu na kanapie. Jednak zawsze ruch był obecny w naszym życiu, nawet w tej minimalnej dawce przejścia się do sklepu, przemieszczenia się na spotkanie itd. Teraz i to zostało nam ograniczone, a przecież ciało człowieka zostało stworzone właśnie do ruchu. To dlatego rodzi się w nas, nawet jeśli nie uprawialiśmy dotychczas sportu regularnie, potrzeba aktywności fizycznej. Dzieje się tak, dlatego, że ciało nie chce być już dłużej w pozycji statycznej. I naszym zadaniem jest je w tym zakresie wspomóc.

Czy wiesz jednak, co się dzieje z ciałem kiedy siedzisz? Teoretycznie może wydawać Ci się, że nic, bo przecież oddychasz, śmiejesz się i czujesz się dobrze. Ale to tylko w teorii, bo w praktyce długie siedzenie jest pułapką dla organizmu. Jeśli zrozumiesz, jak możesz poprawić swój komfort i jakość życia, nigdy więcej nie będziesz już siedział zwyczajnie. Wystarczy, że zapoznasz się z poniższymi wskazówkami.

1. Ruszaj się, aby wzmocnić ciało

Hasło mocne ciało kojarzy Ci się z pewnością z domeną sportowców, ale w rzeczywistości mocne ciało może mieć każdy z nas, dbając o proste zasady w ciągu dnia. Przede wszystkim ruszając się. Dlaczego jest to tak istotne? Ponieważ długie siedzenie prowadzi przede wszystkim do zwiotczenia mięśni. Nieużywane grupy mięśniowe, zarówno te duże jak i małe, nie pracują i tracą swoją siłę i energię. Szczególnie narażone są plecy, pośladki, brzuch, ale też nogi oraz ręce i szyja. Poza utratą mięśni, spada kondycja Twojego ciała, co objawia się częstym łapaniem zadyszek już przy najmniejszym wysiłku. Jesteś też bardziej ospały i być może w szybszym tempie przybierasz na wadze. Osłabione mięśnie, które nie pracują tak, jak powinny, sprawiają, że spada ogólny metabolizm organizmu. Oznacza to, że potrzebujesz mniej energii do działania, a resztę gromadzisz w postaci tłuszczu. Zwiotczałe mięśnie w dodatku łatwo ulegają przeciążeniom, a następnie prowadzą do powstania bólu w różnych partiach ciała. 

aktywna przestrzeń pracy HSR a siedzenie na piłce
Brzmi znajomo? Z pewnością, bo
siedzenie po kilka lub nawet kilkanaście godzin dziennie, kręgosłup odbiera jako powtarzające się przeciążenie. Szczególnie narażony na ból i dyskomfort jest odcinek lędźwiowy , dlatego że stanowi centralny punkt budowy ciała człowieka. Dodatkowo długotrwałe siedzenie powoduje, że mięśnie rozleniwiają się, a cały ciężar opiera się na więzadłach i stawach. Te struktury są wyjątkowo nieodporne na długotrwałe, statyczne obciążenia, dlatego szybko “uciekają” w tzw. pozycje kompensacyjne. To znaczy takie, w których ciało męczy się najmniej. Zazwyczaj są to jednak pozycje, które są nieprawidłowe z punktu widzenia ergonomii i fizjologii ciała, np. hiperlordoza lędźwiowa czy nadmierna kifoza piersiowa. Wiele osób przy biurku siedzi w pozycji pochylonej do przodu, co także wpływa na lordozę szyjną. To może powodować powstawanie bólu w okolicy głowy i karku

Co możesz zatem dla siebie zrobić już dziś? Bardzo skutecznym i zarazem najprostszym sposobem na pozbycie się bólu pleców jest poruszanie się minimum co pół godziny. Dzięki temu, organizm jest dotleniony, odżywiony, lepiej pracuje i optymalnie wykorzystuje energię. Nawet niewielka, regularna dawka ruchu w czasie pracy, może zmniejszyć ból oraz dyskomfort i poprawić samopoczucie. Wykonuj też proste ćwiczenia w trosce o zdrowy kręgosłup  np. krążenia barków, bioder czy skłony i skręty tułowia. To tylko niektóre propozycje. Ważną grupą są kojące na dolegliwości bólowe ćwiczenia rozciągające. Można je robić na stojąco, siedząco, używając oporu swoich mięśni, gumy elastycznej lub Swoppera, fotela 3Dee, HAG Capisco lub innych aktywnych siedzisk.

2. Dotleń mózg – dosłownie

Z pewnością nie raz doświadczyłeś senności po wielu godzinach pracy za biurkiem i spadku kreatywności. Dzieje się tak dlatego, że nie ruszając się i siedząc przez dłuższy czas w pozycji statycznej, Twoje ciało nie otrzymuje bodźca do stymulacji układu nerwowego, czyli mózgu. Twój mózg lubi bodźce, oczywiście umiarkowane i odpowiednio przekazane. Napływ nowych informacji, zmiana środowiska, dynamiczność pracy to elementy, które mózg bardzo sobie ceni i które sprawiają, że stale podnosi jakość pracy. Długie przesiadywanie przed komputerem, niestety nie ma z tym nic wspólnego.

Badania dowodzą, że już po godzinie statycznej pracy przed komputerem, efektywność pogarsza się, a koncentracja staje się jedynie wspomnieniem. Ponadto, badania przeprowadzone na osobach pracujących w pozycji siedzącej pokazują, że podczas siedzenia na krześle zwalnia metabolizm i zatrzymują się procesy potrzebne dla utrzymania zdrowia naszego organizmu.

Co możesz zrobić już teraz? Pracować w zmiennych pozycjach, aby pobudzać mózg do pracy. Możesz stać podczas rozmowy telefonicznej lub chodzić podczas burzy mózgów ze współpracownikami, pracując online. To od Ciebie tak naprawdę zależy, ile pozycji przyjmiesz, ale pamiętaj, że Twoje ciało podziękuje Ci za każdą następną. Jeśli pracujesz w pozycji stojącej, Twoje wyprostowane ciało otrzymuje większą dawkę tlenu. W ten sposób myślisz jasno, jesteś skoncentrowany, a nie senny, jak dotychczas. To dlatego według ekspertów warto możliwie jak najczęściej zmieniać pozycję z siedzącej na stojącą. Możesz też postawić na aktywną przestrzeń pracy.

3. Zadbaj o odpowiednią postawę

Każdy rodzaj pracy wymaga indywidualnego podejścia. Tak jak Ty dopasowujesz się do specyficznej aktywności swoimi umiejętnościami, tak i ciało dopasowuje się do Twojego stylu pracy. I choć zrobi to, co mu każesz, nie oznacza to, że będzie to najlepsza z możliwych pozycji dla organizmu. 

Ciało jest jak zespół naczyń połączonych. Ból w jednym miejscu zaraz przenosi się na inne partie, a przykurcze nabyte w jednej okolicy ciała rzutują na pozostałe, nawet te daleko osadzone.

Łatwo to zaobserwować na przykładzie mięśni szyi i barków. Mimo że ramiona wykonują minimalną pracę podczas siedzenia przy komputerze, często właśnie w tej części ciała odczuwamy napięcie i ból. Dzieje się tak, ponieważ ciało jest zbudowane z taśm mięśniowych, które oplatają cały szkielet w różnych kierunkach, jednolitymi pasmami mięśni. Siedzenie powoduje przenoszenie się napięć z przodu ciała (przednia taśma mięśniowa od stóp, przez przednią część ud, brzuch aż do szyi i głowy) od źle ustawionych nóg do mięśni barków i szyi. Długotrwała praca przy komputerze osłabia też tylną taśmę mięśniową, doprowadzając do jej rozciągnięcia i rozluźnienia.

HAG CapiscoHAG Capisco na tle pięknego widoku
HAG Capisco PulsHAG Capisco Puls
Eliot_Home-kopia-1

Warto jednak pamiętać, że złe ustawienie kręgosłupa oraz rąk i nóg podczas pracy w pozycji siedzącej rzadko kiedy przeszkadza nam w trakcie siedzenia. Skutki przebywania w takiej pozie pojawiają się dopiero podczas ruchu, wypoczynku lub snu i przeszkadzają w normalnym funkcjonowaniu.

Co możesz zrobić w takiej sytuacji? Regularnie dbać o zachowanie prawidłowej postawy zarówno podczas pracy jak i codziennych czynności.

Obecnie mało kto wykorzystuje potencjał swojej postawy. Aby to zmienić… wprowadź do codzienności ruch! Najlepszym lekarstwem na osiągnięcie prawidłowej, zrównoważonej postawy jest częstsza aktywność fizyczna. Regularna zmiana pozycji siedzącej na każdą inną, istotnie wpływa na poprawę postawy ciała. Pomaga też ograniczyć, a nawet zniwelować bóle kręgosłupa. Pamiętaj też o regularnym rozciąganiu się i mobilizowaniu wszystkich stawów. Jeśli jednak Twój dzień zmusza Cię do pracy za biurkiem, postaraj się robić to w mądry i aktywny sposób.  Dzięki najnowszym technologiom stosowanym w ergonomii, w ciągu dnia możesz siedzieć aktywnie lub pracować na przemian na stojąco, siedząco lub w tak zwanej pozycji pośredniej, tj. stojąco-siedzącej.

4. Pomóż ciału w utrzymaniu zdrowego krążenia krwi

Jeśli choć raz poczułeś, że od siedzenia zdrętwiała Ci noga, z pewnością wiesz, jak dużym jest to dyskomfortem. Doświadczyłeś tego, bo podczas siedzenia niektóre procesy spowalniają do tego stopnia, że mogą wywołać poważne powikłania dla zdrowia. W skrajnych przypadkach może powodować nawet zator krwi w żyłach nóg. A to stwarza ogromne ryzyko zawału serca i choroby wieńcowej. Z początku, zatrzymywanie się krwi w żyłach nie objawia się bólem, jednak z czasem może przybrać na sile i manifestować dużymi obrzękami łydek i ogólnym drętwieniem całych nóg.

Statyczna praca nie wymaga bardzo dobrej kondycji, przez co nasz układ krwionośny też ulega osłabieniu. Spięte mięśnie pleców i szyi zaś doświadczają spowolnienia przepływu krwi, co powoduje ich dodatkowe zmęczenie i jeszcze większą sztywność. Długie siedzenie sprawia więc, że krew płynie wolniej, co wpływa na zatrzymywanie się i osadzanie szkodliwych składników w świetle tętnic i żył. Większa gęstość krwi i wolniejszy przepływ to przyczyny powstawania miażdżycy oraz nadciśnienia tętniczego, które od niedawna są nazywane chorobami cywilizacyjnymi.

Jak temu zapobiec? Postawić na aktywną przestrzeń pracy, która pomoże pozostać Ci w ciągłym ruchu. Naukowcy z Instytutu Karolinska w Szwecji, instytutu, który przyznaje nagrodę Nobla w dziedzinie fizjoterapii, dowiedli, że praca w aktywnej przestrzeni, która obejmuje m.in. aktywne, ruchome siedziska, utrzymuje ciało w ciągłej aktywności fizycznej, która po wielu godzinach pracy porównywalna jest do lekkiego treningu. 

Jeśli Twoja praca wymaga od Ciebie siedzenia za biurkiem, aktywna przestrzeń pracy jest tym, na co zasługujesz Ty i Twoje ciało. Ruch natomiast i – co za tym idzie – częste zmiany pozycji ciała, pomagając uniknąć zmęczenia w najlepszy z możliwych sposobów. Dobrą wiadomością jest fakt, że taką przestrzeń możesz wkomponować w swój nowy Home Office. Biurko regulowane elektrycznie oraz aktywne krzesła bez problemu dopasują się do domowego zacisza i pozwolą Ci się ruszać tak często, jak tego potrzebuje Twoje ciało. W ten sposób możesz również zmieniać pozycję z siedzącej na stojącą, lub pracować w pozycji właśnie stojąco-siedzącej. Według eksperci ds. planowania aktywnej przestrzeni pracy a także fizjoterapeutów i lekarzy ortopedów, taki rodzaj pracy jest najbardziej optymalny dla organizmu. 

Zmień pracę pasywną na aktywną

Już wiesz, jakie konsekwencje ma długotrwałe siedzenie i wiesz, co możesz zrobić, aby zmienić swoje nawyki podczas pracy na lepsze. Utrzymując ciało w stałym, lekkim ruchu dbasz o zdrowie nawet gdy o tym nie myślisz. Uwalniasz również ciało od ograniczeń i napięć, dajesz sobie szansę na poczucie wzrostu energii do działania, a także przeciwdziałasz zmęczeniu i nawracającym bólom pleców.

W dodatku, aktywne rodzaje siedzisk wspomagają Cię w zależności od jego potrzeb i wykonywanej pracy. Mając do dyspozycji aktywną przestrzeń pracy możesz wybrać sposób, w jaki pracujesz. Jeśli wolisz siedzieć podczas pracy, bo tego wymagają od Ciebie zadania, korzystaj z aktywnego krzesła np. Swoppera, 3Dee (oba zapewniają płynny ruch siedziska w trzech wymiarach), RH New Logic (umożliwia najbardziej precyzyjne dopasowanie do postawy), czy HÅG SoFi, które posiadają ujemny kąt siedziska oraz mechanizm synchroniczny. Wszystkie te nowoczesne fotele wzmacniają się mięśnie przykręgosłupowe i korygują postawą ciała. 

Jeśli najbardziej przemawia do Ciebie jednak wspomniana pozycja stojąco-siedząca, przetestuj fotel HÅG Capisco, który posiada regulację wysokości w zakresie 40-88 cm, co umożliwia różnicowanie ich właściwości w zależności od przyjętej pozycji.  Idealnie współgra on biomechaniką człowieka i jest niezwykle estetycznie zaprojektowane. HÅG Capisco to połączenie skandynawskiego designu i doskonałych rozwiązań nowoczesnej ergonomii. Fotel podtrzymuje ciało zarówno w pozycji siedzącej jak i stojącej, i w pełni dba, żeby nie pozostawało ono w bezruchu. Zachęca użytkownika do siedzenia na tyle sposobów, że trudno nie być aktywnym podczas pracy na nim. Jego siedzisko imituje siodło jeździeckie,  a na krześle można siedzieć m.in. przodem, bokiem, tyłem, w naprzemiennym siadzie skrzyżnym, naprzemiennie na pojedynczym guzie kulszowym, z uniesioną wysoko nogą. Krzesło ma także maksymalnie cofnięty podłokietnik, a jego wąskie oparcie przypomina znak plusa, łącznie zapewniając jeszcze większą swobodę ruchu. Eksperci ds. aktywnej przestrzeni pracy zaznaczają, że jest to idealne krzesło dla osób, które nie mogą lub nie chcą przebywać w jednej pozycji zbyt długo. Bo siedzenie na nim nie jest “normalnym” siedzeniem. To znacznie wyższy poziom aktywności.

Jeśli jesteś już gotowy na zmianę sposobu, w jaki pracujesz, skorzystaj z naszego konfiguratora i stwórz aktywną przestrzeń pracy już dziś. 

HAG Capisco PulsHAG Capisco Puls
HAG CapiscoHAG Capisco na tle pięknego widoku
Eliot_Home-kopia-1
Jeśli masz dodatkowe pytania lub nie znalazłeś tego, czego wytrwale od dłuższego czasu szukasz, napisz do nas, chętnie wysłuchamy Twoich potrzeb, pomożemy, doradzimy i razem znajdziemy idealne rozwiązanie.