prawidłowa postawa

Prawidłowa postawa ciała – jak zachować zdrowe plecy?

Postawa to rusztowanie Twojego ciała. Prawidłowa czy nie – gwarantuje nam stabilność i równowagę. Postawa sprawia, że stoimy, siedzimy, zmieniamy pozycje. Dzięki niej możemy wykonywać trudniejsze zadania ruchowe, takie jak chodzenie czy bieganie. A ciało człowieka zostało stworzone do ruchu. Stawy, mięśnie, kości, więzadła oraz ścięgna pomagały naszym przodkom przed tysiącami lat polować i przemieszczać się. Obecnie mało kto wykorzystuje potencjał swojej postawy. Przykuci do biurka, godzinami przebywając w pozycji siedzącej straciliśmy panowanie nad naszym ciałem (1). Niestety nauczyliśmy się także nowej postury. Nieprawidłowej, zgarbionej, wygiętej w literę C, z głową wyciągniętą do komputera. Jak wygląda prawidłowa postawa ciała? Jaka powinna być prawidłowa postawa przy biurku? Co robić, żeby pomagać sobie na co dzień? Dowiesz się z poniższego tekstu.

Nasze ciało to maszyna idealna

Ciało człowieka jest zbudowane trochę jak maszyna. Różnego rodzaju przeguby, kable, mechanizmy sprawiają, że ta niezwykła maszyna jaką jest ludzki organizm działa w nadzwyczajny sposób. Na zawodach akrobatyki czy gimnastyki artystycznej możemy podziwiać ludzi, który potrafią zrobić wszystko ze swoim ciałem. Ich organizmy jest maksymalnie wyćwiczony i osiąga niemożliwe cele.  W codziennym życiu też możemy obserwować działanie naszego ciała i jego możliwości. Chodzenie, bieganie, skakanie. Te ruchy byłyby dla nas nieosiągalne, gdyby nie budowa ciała.

Dlaczego jeszcze ciało przypomina maszynę? Im dłużej korzystamy z różnych mechanicznych urządzeń, np. wiertarki, komputera czy telefonu, tym bardziej się one zużywają. Mówimy, że rzeczy się psują. Jest to związane z ich wytrzymałością i tym, w jaki sposób z nich korzystamy. Jeśli dbamy o sprzęty, użytkujemy je we właściwy sposób, posłuży nam dłużej. To samo dotyczy naszego ciała. Jeśli poruszasz się prawidłowo i przyjmujesz dobrą postawę, Twoje ciało posłuży Ci bardzo długo. Nasze stawy zostały zaprojektowane na 110 lat ruchu. Dlaczego w takim razie już po 20 lub 30 latach czujemy ból i dyskomfort w mięśniach i kościach?

Jak wygląda obecnie nasza postawa?

Ból i dyskomfort stawów i mięśni ma swoje podłoże w naszej postawie (2) Wszyscy wiemy, że prawidłowa postawa ciała bardzo wpływa na jakość ruchu ogólnie, np. przy ćwiczeniach na siłowni. Ma też ogromne znaczenie, jeśli chodzi o codzienne życie. Siedzący styl życia, brak aktywności, nadwaga czy po prostu złe nawyki sprawiają, że nasza postawa zmienia się. I to niestety na gorsze. Podczas siedzenia:

  • wyłączają się mięśnie dolnej części ciała – Twoje pośladki i nogi nie pracują. Dodatkowo ustawienie kolan i bioder w zgięciu powoduje tworzenie się przykurczy oraz obrzęków i drętwienia w nogach.
  • nie pracuje brzuchoparcia w tradycyjnych krzesłach biurowych osłabiają mięśnie gorsetu, które są bardzo ważne w budowaniu całej sylwetki ciała. Dlatego też Twoje mięśnie brzucha osłabiają się i mogą zanikać.
  • kręgosłup wygina się w tył, tworząc literę C – brak aktywności mięśni brzucha i pleców powoduje, że cały ciężar obciążenia w czasie siedzenia przechodzi na kręgosłup.
  • zapada się klatka piersiowa – w wyniku długotrwałego siedzenia odcinek piersiowy zaokrągla się mocno do tyłu i ogranicza przestrzeń oddechową dla płuc i oskrzeli. Poza tym zapada się przepona, bardzo ważny mięsień oddechowy, i odczuwamy duszności (3)
  • głowa idzie do przodu – głowa ustawiona do przodu pociąga za sobą zmiany w odcinku szyjnym kręgosłupa. Kręgi szyjne zmieniają swoje ułożenie i powodują ból i przykurcze w karku oraz rękach.

zła postawa podczas siedzenia

Dlaczego tak się dzieje?

Niestety niewiele osób zdaje sobie sprawę, że to w jakiej pozycji jesteśmy przez większość dnia, wpływa na resztę dnia (4). To znaczy, że jeżeli dużo siedzisz, Twoje ciało uczy się przyjmować najbardziej optymalną pozycję podczas siedzenia (czyli niestety zgarbioną, wygiętą w literę C) oraz później, kiedy jesteś w innych pozycjach. Aktywność fizyczna oraz uprawianie sportów po pracy nie odwróci efektów długotrwałego siedzenia. Tak naprawdę najlepszym remedium na budowanie prawidłowej postawy jest ograniczenie siedzenia statycznego. Zamiana pozycji siedzącej na ruch, a szczególnie na dobre ruch wpływa na poprawę postawy ciała. Pomaga też ograniczyć, a nawet zniwelować bólu kręgosłupa.

Taki efekt można osiągnąć dzięki siedzeniu na siedziskach swopper, które aktywują rozluźnione i osłabione ciało podczas siedzenia. Dynamiczne siedzenie to idealne rozwiązanie dla osób, które nie mogą zrezygnować z siedzenia w pracy, a jednocześnie szukają zmiany w życiu z bólem pleców. Poza tym jeśli chcemy naprawić swoją sylwetkę, musimy dowiedzieć się i nauczyć jak wygląda prawidłowa postawa ciała.

Prawidłowa postawa ciała

Prawidłowa postawa ciała składa się z kilku elementów. Wszystko zaczyna się od miednicy. Miednica jako centralna obręcz ciała, podpiera kręgosłup oraz stabilizuje nogi. To sprawia, że nawet delikatna zmiana ustawienia miednicy wpływa na całe ciało. Poprawna pozycja miednicy to taka, kiedy mięśnie pośladkowe są napięte, spojenie łonowe skierowane nieco w stronę żeber i brzucha, a plecy aktywne w fizjologicznej lordozie. Dalej istotne są stopy. Prawidłowe ustawienie stóp wzmacnia napięcie pośladków i aktywizuje rozluźnione mięśnie głębokie bioder, tzw. rotatory. Trzymając miednicę w pozycji neutralnej należy też skorygować ustawienie klatki piersiowej. Na koniec wydłużenie głowy w tył i skierowanie wzroku na wprost wysokości oczu. To proste ćwiczenie, jakim jest prawidłowa postawa ciała, to najważniejszy trening dla całego ciała. Poza tym możesz wykonywać codziennie wielokrotnie w ciągu dnia. Jeśli poświęcisz na to wystarczająco dużo czasu, Twoje ciało nauczy się przybierać nową prawidłową pozycję ciała i będzie dążyło do tej pozycji przez resztę doby.

Ogranicz siedzenie statyczne, zacznij siedzieć dynamicznie!

Niewiele osób pracujących przy biurku może pozwolić sobie na całkowite wyłączenie siedzenia podczas pracy. Jeśli szukasz rozwiązania, które pomoże Ci ograniczyć siedzenie i poprawić sylwetkę i postawę ciała, spróbuj siedzenia na swopper-ze. Ergonomiczne krzesło biurowe swopper to sposób na aktywizowanie kręgosłupa podczas siedzenia i wzmacnianie go w czasie pracy. swopper naturalnie wspomaga prawidłową postawę ciała przy biurku i wspaniale wpasowuje się w biurowy klimat.

(1) https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/mar/05/are-you-sitting-comfortably-the-myth-of-good-posture

(2) https://americanpostureinstitute.com/get-the-research-on-posture-and-productivity/

(3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4905897/ – Kyung Woo Kang, Sang In Jung, Do Youn Lee, Kyoung Kim, Na Kyung Lee Effect of sitting posture on respiratory function while using a smartphone

(4) K. Starrett – Skazany na biurko. Postaw się siedzącemu światu, Galaktyka 2016