Dla Biznesu

Jak poprawić efektywność naszego organizmu w biurze?

Zacznijmy od tego, czym jest produktywność. Najprościej ujmując, produktywność to inaczej określenie ile udało się nam zrobić w wyznaczonych warunkach i czasie. Doby nie da się rozciągnąć, a często musimy wykonać wiele zadań w stosunkowo krótkim czasie. Zatem jak pracować produktywnie za biurkiem? Kluczowym sposobem na zwiększenie efektywności jest poprawa naszego samopoczucia, energii i koncentracji. Badania (1) pokazują, że pracownicy, którzy dbają o swoje zdrowie oraz energię są bardziej produktywni i efektywni w wykonywaniu swoich obowiązków. Według wyników badania większa ilość ruchu przekłada się na lepsze rezultaty w pracy i dobrą atmosferę wśród współpracowników.

aktywność w pracy

Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego to ruch sprawia, że mamy więcej energii i chęci do pracy? Po pierwsze już postawa ma ogromne znaczenie dla fizjologii naszego ciała (2). To jak siedzimy czy stoimy sprawia, że nasz organizm lepiej i wydajniej funkcjonuje. Prawidłowa pozycja siedząca oraz dawka aktywności fizycznej sprawiają, że do tkanek naszego ciała dostaje się więcej tlenu i substancji odżywczych. Te są niezbędne do życia i efektywnej pracy. Po drugie poruszając się, wspomagamy procesy metaboliczne naszego organizmu (3). Kiedy chodzimy i zmieniamy pozycję aktywujemy nasze mięśnie do pracy. Skurcze mięśni wspomagają usuwanie toksycznych związków z ciała oraz przesuwanie krwi w naczyniach krwionośnych. Ruch powoduje wzrost szybkości akcji serca i pojemności płuc. Dzięki temu do ciała trafia więcej tlenu, a dotleniony mózg jest w stanie pracować efektywniej i bardziej wydajnie. Dla przeciwieństwa bezruch sprawia, że nasze ciało spowalnia i zmniejsza obroty, przez co spada jakość naszej koncentracji oraz nasze ogólne samopoczucie.

W efekcie zwiększenia świadomości pracodawców w firmach coraz odważniej pojawiają się rozwiązania takie jak open space, fitness roomy czy zielony fit-out. Dzięki nim pracownicy mają większą swobodę działania. Nowoczesny design firm sprawia, że pracownicy mogą dowolnie wykorzystywać swój czas w pracy i realizować kreatywność na swój sposób. Pracodawcy dostrzegają, że przyjazne środowisko pracy ma ogromny wpływ na samopoczucie i nastrój osób pracujących w biurach, zarówno małych firm jak i wielkich korporacji (4).

przyjazne środowisko pracy

Fizjologia biurowa, czyli ograniczenia dla naszego organizmu

Jak w tym wszystkim przedstawia się aspekt statycznego siedzenia? Jakie są konsekwencje fizjologiczne dla naszego organizmu?

Kluczowe znaczenie ma to ile i jak siedzimy, tzn jak często ruszamy się podczas pracy (5). Najważniejszym aspektem produktywności i efektywności jest ruch. Ruch sprawia, że mamy chęci działania, a nasze obowiązki wykonujemy szybciej i lepiej. Poruszanie się w czasie pracy ma pozytywny wydźwięk dla naszego zdrowia – mniej bólu pleców, mniej schorzeń kręgosłupa (6) – i kondycji. Jak zatem połączyć ruch i energię z biurkiem od komputera?

Jeden na czterech pracowników biurowych doświadcza bólu pleców (7). Dolegliwości powodują, że osoby te pracują mniej efektywnie i wydajnie. Te same badania pokazują także, że z bólem kręgosłupa współistnieją inne ciężkie schorzenia ciała takie jak otyłość, miażdżyca, zwiększona męczliwość oraz depresja.

Głównym powodem schorzeń osób pracujących za biurkiem jest siedzenie statyczne (8). Podczas biernego siedzenia na krześle nasze ciało pozostaje w bezruchu, co wpływa na zmniejszenie przepływu krwi. Kiedy siedzimy statycznie spowalnia akcja serca, zmniejsza się pojemność oddechowa oraz dochodzi do osłabienia układu mięśniowego. Sposobem na walkę ze statycznością może być wprowadzenie regularnego ruchu. Regularna aktywność fizyczna poprawia kondycję ciała i ogólne zdrowie i samopoczucie. W badaniu, które ukazało się w 2015 roku w European Heart Journal naukowcy dowodzą, że już 2 godziny ruchu dziennie wpływają znacząco na poprawę kondycji serca i metabolizmu badanych osób (9).

poprawa kondycji

Zamień statyczne na dynamiczne – rozwiązanie

Dobrym rozwiązaniem jest także praca, w której na zmianę siedzimy, stoimy i poruszamy się. Taką propozycję przedstawia profesor Alan Hedge w artykule CNN (10). Według niego, aby utrzymać właściwy balans wystarczy po każdych 20 minutach siedzenia przeznaczyć 8 minut na stanie i 2 minuty na ruch. Jednak profesor Hedge zaznacza, że te wytyczne stanowią jedynie wskazówkę dla osób siedzących w biurze.

Wielu pracowników nie może pozwolić sobie na swobodną pracę w różnych pozycjach. Pozycja siedząca często jest jedyną możliwą opcją dla osób, które pracują w biurze. swopper to alternatywa dla osób, które pragną się ruszać i jednocześnie chcą zwiększać swoją efektywność w pracy. Jak pracować produktywnie wykorzystując do tego swopper?

Siedzenie dynamiczne swopper pozwala na swobodny ruch we wszystkich kierunkach.  Takie rozwiązanie sprawia, że nasze ciało pozostaje aktywne nawet podczas siedzenia. swopper-ze powoduje, że nasze mięśnie oraz serce wzmacniają się, kiedy my wykonujemy swoją pracę przy komputerze. Dodatkowo zwiększona aktywność naszego ciała przyczynia się do spalania kalorii. Inne pozytywne zmiany to poprawa dotlenienia mózgu oraz przepływu krwi przez tkanki naszego organizmu. Badania przeprowadzone na swopper-ze dowadzą, że siedzenie dynamiczne poprawia zdolność koncentracji i wpływa na produktywność pracowników. Wielowymiarowe działanie swopper-a na ciało osoby pracujące statycznie może znacznie podnieść efektywność i wydajność naszej pracy.

swopper - siedzenie pełne energii

Poznaj swoją uśpioną energię

Kluczem do zwiększenia produktywności i efektywności w pracy w biurze jest poznanie i zarządzanie swoją energią. Regan Hillyer w artykule ukazanym w Forbes mówi, że najłatwiejszą drogą do zwiększenia swojej energii jest zmiana sposobu myślenia oraz zmiana sposobu siedzenia (11).

Jak pracować produktywnie ze swopper-em? Znajdź swój sposób na efektywność w pracy i wybierz swój swopper, który rozwinie Twoją produktywność do maksimum możliwości.

Przypisy:

(1) https://www.wsj.com/articles/healthy-workers-are-more-productive-study-finds-1502219651
(2) https://ed.ted.com/lessons/the-benefits-of-good-posture-murat-dalkinic
(3) https://ed.ted.com/lessons/why-sitting-is-bad-for-you-murat-dalkilinc
(4) https://hbr.org/2016/05/7-factors-of-great-office-design
(5)http://scalar.usc.edu/works/topazfurniture/why-an-ergonomic-office-chair-is-important-at-work
(6) https://www.ibiweb.org/events/low-back-pain-takes-toll-on-worker-health-productivity-integrated-benefits
(7) https://www.ibiweb.org/events/low-back-pain-takes-toll-on-worker-health-productivity-integrated-benefits
(8) https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0003687016300515
(9) https://academic.oup.com/eurheartj/article/36/39/2643/2398317
(10) http://edition.cnn.com/2015/08/06/health/how-to-move-more/
(11) https://www.forbes.com/sites/forbescoachescouncil/2016/12/02/10-ways-to-manage-your-energy-at-work/#31c464cd13d0