prewencja chorób kręgosłupa

Ergonomiczne siedzenie to jeden z najlepszych sposób na ochronę naszego ciała przed bólem i dyskomfortem. Ponieważ krzesło do komputera to miejsce, gdzie spędzamy najwięcej czasu zarówno w pracy, jak i w domu, warto wybrać takie, które będzie wspierało nasz kręgosłup zamiast go uszkadzać. Prawidłowe siedzenie wiąże się zarówno z krzesłem biurowym, jak i ustawieniem rąk i nóg, a także odległością wzroku od monitora. Przeczytaj poniżej na czym polega ergonomia pracy w biurze i jak chronić swój kręgosłup siedząc na krześle do komputera.

Pozycja ciała

Osoby pracujące przy biurku już po godzinie bezruchu obserwują u siebie uczucie dyskomfortu. Prawidłowe siedzenie przy komputerze znacznie wpływa na efektywność i jakość naszej pracy. Żeby było nam wygodnie, warto zastosować się do tych kilku porad:

  • ciało naturalnie zbalansowane,
  • górna część monitora powinna być na poziomie oczu,
  • barki rozluźnione, klatka piersiowa otwarta, umożliwiająca swobodne oddychanie,
  • rozwarty kąt w biodrach i kolanach umożliwiający swobodny przepływ krwi,
  • korzystając z siedzenia dynamicznego typu swopper, często zmieniaj pozycje.

Absolutnie należy unikać siedzenia na za wysokim lub za niskim krześle lub pracy przy biurku ustawionym za nisko w stosunku do naszego ciała. Siedzenie z założonymi nogami lub długotrwałe przebywanie w pochyleniu lub skręcie całego kręgosłupa też szybko odbije się na naszym samopoczuciu.

Oczy też pracują

Praca przy komputerze dość wyraźnie odbija się na naszym wzroku. Prawidłowo ustawiony monitor, ale też oświetlenie i jakość obrazu komputera mogą poprawić efektywność naszej pracy.

Odległość oczu od monitora powinna wynosić około pół metra. Najlepiej jeśli górna część ekranu monitora będzie na wysokości naszego wzroku, jednak najważniejsze, żebyśmy nie musieli pochylać lub przekręcać głowy w czasie pracy przy komputerze czy laptopie.

Kolejna ważna sprawa to oświetlenie. Im gorsze światło w pomieszczeniu, gdzie zazwyczaj pracujemy, tym większą pracę będą musiały  wykonać nasze oczy. Dlatego najkorzystniejsza będzie praca w dziennym świetle północnym lub wschodnim. Najlepiej jeśli światło pada na biurko od boku lub z góry. Te same zasady dotyczą pracy wieczorem przy świetle sztucznym.

Ostrość obrazu oraz jakość oświetlenia samego komputera odgrywają ważną rolę w ergonomii pracy przy biurku. Trzeba pamiętać, że długotrwałe patrzenie w źródła światła niebieskiego (czyli komputery, tablety, telefony) mają destruktywne skutki dla wzroku, zmniejszając jego reakcję na światło i w efekcie rozwijając wady wzroku.

Niesiedzenie rozwiązaniem dla ergonomii

Żaden sposób na prawidłowe siedzenie nie będzie przynosił efektów, jeśli będziemy siedzieli na krześle statycznym  przez większość naszego dnia. Nawet najmocniejsze mięśnie i najwygodniejsza pozycja nie wygrają ze zwykłym zmęczeniem wynikającym w bezruchu naszego ciała.

Dobrym rozwiązaniem dla takiego problemu jest  robienie przerw. Nie musi być to od razu intensywna aktywność fizyczna – wystarczy, że na chwilę oderwiemy się od monitora i wykonamy kilka ćwiczeń rozciągających i poprawiających krążenie krwi w organizmie.

Jeśli jednak nie mamy ochoty na pajacyki i wymachy, motywacją do chwilowej przerwy może być wypicie kawy czy przewietrzenie pokoju. Kiedy przerwa zaczyna się niebezpiecznie przeciągać, a nam przestaje się spieszyć do przerwanej pracy, możemy ustalić granice naszego odpoczynku. Barierą, po której wracamy do komputera może być określony czas (10-15 minut) lub wykonanie określonej czynności (10 pajacyków i kilkuminutowy spacer po domu).

Alternatywą może być siedzenie dynamiczne / sportowe typu swopper. swopper wspiera aktywność w pracy nie krępując ruchów w trakcie siedzenia. Przez cały czas siedzenia na swopper-ze stymulujesz pracę poszczególnych układów ciała:

  • otwierając klatkę dostarczasz więcej tlenu do organizmu
  • mięśnie które stają się naturalnym rusztowaniem Twoich kosci
  • zachowujesz optymalną ruchomość stawów
  • przyśpieszasz metabolizm
  • stymulujesz koncentrację i poprawiasz nastrój

przerwa w pracy

Dynamiczne / sportowe siedzenie to ergonomiczne siedzenie

Podczas standardowego dnia w pracy nasz kręgosłup pozostaje prawie 8 godzin w bezruchu. Jak wspierać nasze ciało, jeśli musimy siedzieć przy pracy i nie mamy możliwości oderwać się na chwilę od siedzenia?

swopper – siedzenie pełne energii, które cały czas stymuluje nasze ciało do ruchu. Możliwość nieustającego ruchu wynikająca z konstrukcji swoppera sprawia, że nawet siedząc kilka godzin cały czas stymulujemy nasz organizm. Dynamiczne / sportowe siedzenie na siedzisku swopper to sposób na efektywniejsze wykorzystanie czasu spędzanego w pracy.

swopper- siedzenie pełne energii, stymuluje koncentrację i poprawia nastrój