kobieta trzymająca niemowle

Rozejście mięśni prostych brzucha – czyli o postawie kobiety po ciąży

Pomyśl, jak często doświadczasz bólu kręgosłupa. Każdy z nas odczuwa bóle pleców, jednak powodów, dla których je mamy, jest bardzo wiele. Dość wyjątkową grupą osób z dolegliwościami kręgosłupa są mamy. Mówi się, że każda kobieta w ciąży i po porodzie naturalnie cierpi z powodu przeciążenia odcinka lędźwiowego pleców. Dlaczego tak się dzieje i czy jest to normalne? Przeczytaj, a dowiesz się skąd bierze się ból pleców u mam, co to rozejście mięśni prostych brzucha i jak uchronić się od dolegliwości stosując ćwiczenia i zmieniając kilka codziennych nawyków.

Postawa kobiety w ciąży

Ciało kobiety w ciąży zmienia się. Jak bardzo? Poza naturalnym wzrostem wagi w okolicach 10-15 kg przyszłe mamy doświadczają wielu zmian w obrębie układu kostnego i mięśniowego, układu krwionośnego, układu oddechowego, a nawet moczowego. Organizm kobiety stara się stworzyć idealne warunki dla dziecka i jego rozwoju. Najbardziej widocznym efektem ciąży jest wystający brzuch, który zwiększa swój wymiar dzięki pojawieniu się przodopochylenia miednicy oraz rozchodzeniu się i rozciąganiu mięśni brzucha. Dobrze widoczna zmiana postawy ciężarnej kobiety kumuluje się w dolnym odcinku kręgosłupa jako hiperlordoza lędźwiowa. Te wszystkie efekty łączą się dając idealne środowisko wzrostu dla dziecka, ale także niestety nierzadko wywołując silny i przewlekły ból pleców w ciąży.

kręgosłup w ciąży

Rozejście mięśni prostych brzucha

Wiele czynników składa się na zmienioną sylwetkę ciała kobiety w ciąży. Jednak mamy głównie koncentrują się na wyglądzie i kondycji brzucha. Poporodowy brzuszek często zniechęca kobiety i budzi wątpliwości „Czy zawsze już będę tak wyglądać?”. Wygląd brzucha po porodzie zależy w dużej mierze od rozejścia mięśni prostych brzucha. Mięśnie proste, inaczej określano jako „kaloryfer” czy „sześciopak”, to najbardziej powierzchownie leżące mięśnie w okolicy brzucha. Na środku łączy je cieniutkie więzadło nazywane kresą białą. W ciąży dochodzi do rozchodzenia się kresy białej i rozciągnięcia mięśni. A po porodzie? Przez pierwsze tygodnie po porodzie, czyli przez okres połogu, ciało wraca do swojej wcześniejszej formy – ale nie do końca. Procesom hormonalnym ulegają głównie narządy wewnętrzne, szczególnie narządy rodne. Rozejście mięśni prostych brzucha bardzo często nie regeneruje się po ciąży i zostawia ślad w postaci szerszej kresy białej i okrągłego brzuszka w okolicy pępka. Ta dysfunkcja to jednak nie tylko problem estetyczny, ale głównie problem zdrowotny. Rozpoczęcie aktywności fizycznej szybko po porodzie może spotęgować rozejście mięśni i utrudnić nam powrót do formy sprzed ciąży.

Rozejście mięśni prostych brzucha - czyli o postawie kobiety po ciążyJak się leczyć i jak ćwiczyć?

Żeby wspomóc regenerację mięśni prostych i „zamknąć” rozejście kresy białej należy stosować się do kilku zaleceń:

  • nie ćwicz tradycyjnych ćwiczeń krótko po porodzie – klasyczne zestawy na mięśnie brzucha, deski, brzuszki, fitness są zabronione! Te ćwiczenia wykonywane złą techniką mogą pogorszyć problem rozejścia i wydłużyć okres leczenia
  • naucz się aktywacji mięśni głębokich – przyłóż palce do wystających części bioder z przodu (kolce biodrowe przednie górne) i przesuń palce 2 cm po skosie w dół. Przytrzymaj tu swoje dłonie i kaszlnij kilka razy – czujesz napięcie? To tutaj znajdują się Twoje głębokie mięśnie tułowia. Postaraj się świadomie wywołać to napięcie napinając dolną część brzucha od pępka w dół. Powtarzaj to ćwiczenie przez pierwsze tygodnie po porodzie aż nauczyć się „trzymać” to napięcie podczas wykonywania innych tradycyjnych treningów
  • ćwicz mięśnie dna miednicy – mięśnie krocza są ściśle powiązane z rozejściem i mogą zdecydowanie przyspieszyć zakończenie połogu i zamknięcie rozejścia kresy
  • nie dźwigaj, unikaj przeciążeń i aktywowania tłoczni brzusznej – to właśnie zła technika ćwiczeń i złe nawyki ruchowe są odpowiedzialne za to, że rozejście po porodzie trwa i trwa. Kiedy odciążysz trochę swoje ciało od nadmiernego wysiłku, dasz mu szansę na nauczenie się nowych prawidłowych pozycji
  • oddychaj przeponowo – oddech torem przeponowym świetnie uzupełnia treningi mamy i ma też znaczenie w relaksacji i rozluźnieniu całego ciała
  • umów się do fizjoterapeuty uroginekologicznego, aby zbadał dokładnie Twoje rozejście i określił dalsze leczenie – nic nie daje takiej gwarancji, jak zwrócenie się o pomoc do specjalisty. Poszukaj w swojej okolicy terapeuty, który zajmuje się rozejściem mięśni prostych brzucha, żeby faktycznie nauczyć się właściwej aktywacji mięśni i wyleczyć się z rozejścia

medytacja

Co daje siedzenie na swopper-ze?

Jak w tym wszystkim wykorzystać swopper? swopper to świetne krzesło dla mamy, który pobudzi i zaktywizuje mięśnie głębokie ciała, bardzo ważne przy rehabilitacji rozejścia mięśni brzucha. Dynamiczne siedzenie na siedzisku swopper sprawia, że kobieta aktywnie wykorzystuje mięśnie stabilizujące tułów i mimowolnie ćwiczy rozejście mięśni prostych brzucha. Siedzieć na swopper-ze możemy podczas karmienia, podczas usypiania dziecka, ale także w trakcie zabawy. swopper daje wiele możliwości zastosowania, przez co nie musimy myśleć o systematycznym regularnym treningu mięśni głębokich. Samo siedzenie na swopper-ze przez godzinę dziennie może przynieść duże efekty i w połączeniu z odpowiednią rehabilitacją i zmianą nawyków postawy wspomóc nas w leczeniu rozejścia kresy.

swopper w aktywnym życiu mamy

Wiele mam doświadcza rozejścia mięśni prostych brzucha i nawet o tym nie wie. Jeśli uważasz, że ten tekst może być przydatny i pomocny dla jakiejś mamy lub kobiety w ciąży, przekaż go dalej. Bo im więcej osób dowie się, z czego mogą się brać bóle kręgosłupa, tym wszyscy będziemy bardziej dbali o zdrowie swoje oraz naszych bliskich. Dowiedz się więcej czytając nasze inne artykuły o plecach, bólach i dynamicznym siedzeniu.

mama ćwiczy na swopper