Oddychaj świadomie

Nasze życie zależne jest od oddychania. Dzięki oddychaniu, dochodzi do uwalniania energii na poziomie komórkowym. Energia pozwala nam chodzić, jeść, uprawiać sport, kochać się, a także czytać ten artykuł. Oddech jest kluczowym procesem warunkującym nasze życie. Proces ten jest podświadomy, automatyczny. Zatrzymanie oddechu niesie poważne konsekwencje dla życia i zdrowia.

Przypomnij sobie, jak zmienia się twój oddech, w konsekwencji samopoczucie i nastrój, w czasie wytężonych aktywności, a jak w sytuacjach mniej dynamicznych. Zauważyłeś, że podczas uprawiania sportu nasz oddech przyspiesza, a w trakcie relaksu zwalnia i jest bardziej wyciszony? Zarówno ten szybki jak i ten długi, głęboki oddech, są wynikiem fizjologicznych regulacji naszego organizmu. Czytaj dalej, dlaczego musimy oddychać i jaką rolę pełni w tym procesie tlen.

Co to jest oddech?

Oddech składa się z dwóch faz – wdechu i wydechu. Cykl oddechowy człowieka trwa około 5 sekund, a jeden oddech ma objętość 0,5 litra.

Wdech. Skurcz mięśni oddechowych, głównie przepony oraz mięśni międzyżebrowych, rozprężenie klatki piersiowej i wytworzenie podciśnienia w płucach. Różnica ciśnień, między środowiskiem zewnętrznym a ciałem, powoduje napływ powietrza. Dalej w pęcherzykach płucnych dochodzi do oddzielenia tlenu od reszty powietrza oraz do uwolnienia tlenu do krwiobiegu. Dalej tlen transportowany jest do poszczególnych komórek organizmu.

Wydech to rozluźnienie mięśni i powrót klatki piersiowej do swoich wcześniejszych rozmiarów. Usunięcie pozostałego powietrza oraz dwutlenku węgla z płuc.

Tlen, jako kluczowy pierwiastek naszego ciała

Płuca umożliwiają pozyskanie tlenu do naszego organizmu. Dalej tlen trafia do komórek naszego ciała. Rolą tlenu jest udział w oddychaniu komórkowym i redystrybucji energii.

Każda tkanka naszego ciała – serce, mózg, mięśnie, skóra – jest złożona z bilionów komórek o różnych kształtach. Wewnątrz komórek zachodzi proces oddychania komórkowego. W wyniku reakcji, dochodzi do uwolnienia energii, dzięki której serce bije, mięśnie generują ruch, krew rozprowadza składniki odżywcze, a mózg koordynuje te czynności.

Gdybyśmy, korzystali jedynie z energetycznych procesów beztlenowych, doszłoby do zatrucia organizmu toksynami. Oczywiście beztlenowe uzyskanie energii z substancji takich jak azotany, siarczany czy inne bardzo często pojawia się w metabolizmie naszego ciała. Organizm przestawia się na oddychanie beztlenowe w przypadku chwilowego deficytu tlenu, np. przy dużym wysiłku lub intensywnych sportach. Jednak reakcje beztlenowe są skuteczne na krótką metę i doprowadzają do powstawania dużej ilości kwasu mlekowego.

lasy naturalna fabryka tlenu

Ile tlenu potrzebujemy do życia?

Pojemność płuc przeciętnego człowieka wynosi około 4 litry, zaś u sportowca nawet 7 litrów.

Część tej objętości to tzw. pojemność zalegająca zawana także zapasową. Powietrze to wspiera utrzymanie sprężystości i postawy klatki piersiowej. Pojemność zapasowa uruchamiana jest w sytuacjach dużego obciążenia organizmu.

Zanieczyszczone powietrze i niewłaściwa postawa upośledzają proces wentylacji płuc. Kiedy dostajemy za mało tlenu z powietrza ilość wykorzystywanych substancji odżywczych w ciele spada, a wzrasta poziom toksyn. Badania pokazują także, że zmniejszona ilość tlenu wpływa na rozwój komórek rakowych oraz pogorszenie ogólnej wydolności organizmu. Natomiast zmieniona, przygarbiona sylwetka ciała sprawia, że mięśnie oddechowe, nie są w stanie pracować wystarczająco efektywnie. Zaokrąglone plecy, opuszczone barki, słabe mięśnie grzbietu to elementy, nad którymi można pracować, żeby poprawić swoją wydolność oddechową. Systematyczna praca nad postawą oraz budowanie właściwych nawyków ruchowych, pomagają zwiększyć pobieranie tlenu przez organizm i mogą znacznie poprawić koncentrację i samopoczucie.

Optymalny poziom tlenu w organizmie to optymalne funkcjonowanie naszego ciała. Dlatego następnym razem jak będziesz brał głęboki pełny oddech pamiętaj, że nie tylko dotleniasz swoje mięśnie i zyskujesz dodatkową energię, ale też wpływasz na obniżenie stresu oraz wzmocnienie układu odpornościowego.

Tlen, mięśnie, serce i mózg

Mięśnie

Podczas wysiłku nasze mięśnie domagają się większej ilości energii, a co za tym idzie, i tlenu. Deficyt tlenu to więcej toksyn w naszym organiźmie. Żeby nadążyć za zapotrzebowaniem, zaczynamy szybciej oddychać. Kluczowymi w tym procesie są mięśnie oddechowe: przepona, mięśnie międzyżebrowe, niektóre mięśnie szyi oraz grzbietu.

Serce

Skurcz serca powoduje przepływ krwi, która przechodząc przez płuca zabiera tlen. Krew przechodząc przez nasze ciało zostawia tlen w komórkach i zabiera produkty metabolizmu. Zmienne tętno serca, reguluje jak szybko tlen i składniki odżywcze, dostarczane są do tkanek naszego ciała. Silny/wytrenowany mięsień sercowy, to bardzo mocny wyrzut krwi do krwiobiegu i szybsza dostawa składników odżywczych oraz tlenu do komórek ciała.

Mózg

Podobnie jak serce, mózg jest w ciągłym, mniejszym lub większym ruchu. Słabe natlenienie organizmu wpływa na ujemnie na pracę mózgu. Kiedy za mało tlenu dostaje się do układu nerwowego, czujemy się senni, ospali, tracimy koncentrację i nastrój.

Optymalna ilość tlenu dostarczona do mózgu, to lepsza koncentracja i nastrój. Dotleniony umysł sprawia, że wykonujemy naszą pracę szybciej, potrafimy wykonywać wiele zadań na raz i jednocześnie mieć przy tym dużo pozytywnej energii.

dobre samopoczucieDobre natlenienie mózgu, zależy także od regularnego i zdrowego snu. Właściwa jakość, wilgotność i temperatura powietrza sprzyjają regeneracji mózgu.

Pasywne siedzenie, to mniej tlenu w organiźmie

Kiedy uprawiamy sport nasze mięśnie domagają się większej ilości tlenu. Zaczynamy szybciej oddychać, żwawiej pracują mięśnie oddechowe, wzrasta tentno, komórki ciała są dotleniane i odżywiane. Wieksza efektywność pracy tych układów to wyższa wydolność.

Siedzenia pasywne

Kiedy długo siedzimy, nasz organizm przełącza się w tryb spowolnionej pracy. Nie podejmuje wysiłku dostarczania większej dawki tlenu. Brak ruchu, spowalnia pracę mięsni oddechowych, serca i mózgu.

Sport, to więcej tlenu w organiźmie

Regularny ruch generuje potrzebę dotlenienia mięśni. Zaczynamy efektywniej oddychać i poprawiamy swoje samopoczucie.

Ćwiczenia aerobowe

Wysiłek oddechowy to świetny sposób, żeby poprawić zarówno natlenienie organizmu, jak i zwiększyć jego wydolność. Trening aerobowy, doskonale wzmacnia układ krwionośny, buduje siłę serca i układu krwionośnego.  Do sportów aerobowych należą m.in.pływanie, jazda na rowerze, bieganie, jazda konna, żeglarstwo, wioślarstwo, wspinaczka, narciarstwo. Charakter tych ćwiczeń obejmuje długi czas treningu, regularne i umiarkowane obciążenie i wykorzystywane podczas treningu maksymalnej liczby mieśni.

Stretching i trening funkcjonalny

Oba, rodzaje treningu skupiają się wokół poprawnej sylwetki ciała. Prawidłowa postawa gwarantuje większą pojemność życiową płuc, swobodniejszy przepływ powietrza przez płuca i w konsekwencji więcej tlenu w organiźmie. Elastyczne mięśnie, harmonijnie współpracujące zginacze i prostowniki, silny grzbiet, klatka piersiowa i tułów, przyczyniają się do zwiększonej pojemności życiowej płuc, efektywniejszego poboru tlenu i wyższej wydolności oddechowej.

Sporty wysokogórskie

Zmienione warunki powietrza, szczególnie ciśnienie i mniejsza zawartość tlenu sprawiają, że trening w wysokich górach jest bardziej wymagający niż na terenach nizinnych. Kiedy jedziemy na narty lub wspinamy się w wysokich górach, nasze ciało przestawia się na inny tryb awaryjny. Początkowo wywołuje to deficyt tlenowy, nazywany chorobą wysokogórską. Po czasie, organizm adaptuje się do skrajnych warunków i zwieksza efektywność wykorzystania ubogich zasobów tlenowych życiowych. Regularne przebywanie w górach poprawia jakość oddychania, zwiększa pojemność życiową płuc i ilość tlenu dostarczanego do naszego organizmu.

oddychaj pełną piersią

Oddychaj pełną piersią siedząc aktywnie

Regularny trening oddechowy to klucz do sukcesu. Można oddychać efektywnie nie tylko uprawiając sport, ale także siedząc aktywnie. Ergonomiczne krzesło biurowe swopper lub fotel biurowy 3DEE, dają możliwość efektywnego ruchu, w trakcie siedzania, we wszystkich kierunkach i płaszczyznach. Ruch aktywizuje nasze mięśnie, i pobieranie tlenu do ciała. Siedząc na krzesłe swopper, fotelu 3DEE, oraz innych produktach firmy aeris, nasz organizm pobiera dużo więcej życiodajnego pierwiastka do ciała.

Siedząc aktywnie, poprawiamy nasze samopoczucie i nastrój, zwiększamy koncentrację i efektywność, a także mamy więcej energii i siły.

Co zrobić, żeby poprawić swoje natlenienie? Weź głęboki oddech i wybierz swoje aktywne krzesło.