czas na sport

Każdy z nas uprawia jakiś sport. Aktywność fizyczna na stałe weszła do naszego życia, co widać po licznych maratonach, imprezach sportowych, a nawet samych salach fitness. Chcemy dbać o siebie i swoje ciało, bo wiemy, że to bardzo dobra inwestycja.

Jednak tempo życia oraz ilość zajęć powoduje, że doba zaczyna nam się nieoczekiwanie kurczyć. Jak znaleźć czas na sport i aktywny styl życia?

Ile sportu potrzebujemy?

Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że powinniśmy uprawiać 150 minut aktywności fizycznej tygodniowo. Czy to dużo? 30 minut dziennie to krótki spacer z psem, poranne ćwiczenia rozciągające albo przejazd rowerem do sklepu. To niewiele, a jednak robi różnicę.

Jednak poza ilością czasu przeznaczonego na sport, ważna jest też jego intensywność. Młode aktywne osoby powinny wybierać aktywność fizyczną, która wpłynie na wzrost tętna, przepływu krwi przez mięśnie, podniesie kondycję oraz poprawi wydolność. Powolny spokojny spacer albo przejażdżka na rowerze to jednak za mało, żeby spełnić te warunki.

Nie raz, a regularnie

Tak naprawdę najważniejsza dla naszej kondycji jest regularne uprawianie sportów. Oczywiście wcale nie łatwo jest, odpowiedzieć na pytanie jak znaleźć czas na sport, kiedy doba ma tylko 24 godziny, a każdy dzień jest wypełniony po brzegi obowiązkami i spotkaniami. Utrzymanie regularności to kolejny problem, kiedy każdy nasz dzień wygląda inaczej.

Mimo tego warto poświęcić trochę czasu i uwagi na to, żeby wplatać regularną aktywność fizyczną do naszego  grafiku. Jednorazowe intensywne treningi niestety mają zgubny wpływ dla naszego ciała. Organizm nieprzygotowany do długiego spontanicznego treningu może łatwo ulec przeciążeniu, co objawia się ogólnym stanem zapalnym mięśni, mikrourazami włókien mięśniowych oraz pogorszeniem samopoczucia.

Poza tym intensywny trening bez wcześniejszego przygotowania może zakończyć się naderwaniem więzadła lub uszkodzeniem tkanek w stawach, co niestety wymaga profesjonalnego leczenia i wyłącza nas z aktywności fizycznej na długi czas.

Kiedy najlepsza pora na sport?

Ciało funkcjonuje według ustalonych reguł. Wszystkim steruje mózg, który decyduje o jakiej porze powinniśmy chodzić spać, iść do pracy, jeść i odpoczywać. Badania pokazują, że najlepszą porą według biorytmu naszego organizmu na uprawianie sportu jest popołudnie. Około godziny 16:00 nasze ciało jest w pełni aktywne, zmobilizowane do działania i gotowe na wysiłek. O tej porze dnia nasze mięśnie i stawy wykazują największą zdolność do aktywności, co przekłada się na osiąganie lepszych wyników.

Co dla rannych ptaszków i nocnych marków? Niestety jeśli chodzi o aktywność fizyczną, nie poleca się ćwiczyć intensywnie zarówno rano jak i wieczorem. Uprawianie sportów przed godziną 7 może negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie serca, nerek oraz tarczycy i trzustki. Jeśli jednak bardzo chcemy poruszać się tuż po obudzeniu, możemy wykonać kilka ćwiczeń rozciągających i oddechowych, które przygotują nasze ciało na trudy całego dnia.

Wieczór to z kolei okres wyciszania się procesów w naszym ciele. Zgodnie z biorytmem organizmu powinniśmy powoli szykować się do odpoczynku oraz snu, natomiast mocny trening może przyczynić się do nadmiernego pobudzenia i nawet ostatecznie utrudnić zdrowy regenerujący sen.

Regularność to klucz do sukcesu i jak znaleźć czas na sport

Umiarkowane zróżnicowane treningi powtarzane kilka razy w tygodniu to idealne rozwiązanie dla naszego zdrowia. Regularne uprawianie sportu niesie ze sobą wiele zalet i korzyści dla ogólnej kondycji. Podczas systematycznych treningów stale poprawiamy odporność i wytrzymałość naszego ciała, stale budujemy siłę mięśni i utrzymujemy najwyższe wyniki w uprawianej dyscyplinie.

Jak znaleźć czas na sport i jego regularność w codziennym życiu? Najlepiej na stałe wpisać godziny aktywności fizycznej do swojego grafiku. Jeśli jednak każdy dzień w kalendarzu jest inny, warto po prostu posłuchać swojego ciała i dobrać dni treningowe zgodnie z możliwościami naszego organizmu.

Rusz się… w pracy!

Im więcej ruchu tym lepiej. Sama aktywność fizyczna może nie wystarczyć, jeśli 80 % dnia spędzamy w pozycji siedzącej. 

Możesz to zmienić, zmieniając siedzenie na dynamiczność. Ergonomiczne siedzisko swopper to możliwość poruszania się we wszystkich kierunkach z jednakową siłą podczas siedzenia w pracy przed komputerem.

Jak to jest możliwe? Specjalna konstrukcja swoppera umożliwia płynny ruch kręgosłupa i stałą aktywność mięśni, dzięki czemu nasze ciało jest ciągle pobudzane do ruchu.

Chcesz się dowiedzieć więcej? Przeczytaj więcej w naszych artykułach.