aktywne krzesło swopper biurko regulowane Eliot

swopper / fotel 3Dee – pierwsze dni aktywnego siedzenia

Testujesz swopper, fotel 3Dee lub muvmana? A może jesteś już po testach i zastanawiasz się nad wybraniem aktywnego siedzenia do swojej pracy lub domu? Co jest dobrego w podjęciu decyzji o zmianie mebli z pasywnych na aktywne?

Jesteśmy przyzwyczajeni do siedzenia pasywnego. Krzesła w jadalni, fotele biurowe, kanapy – to te meble zazwyczaj towarzyszą nam w codziennym życiu. Zmiana z całkowitego podparcia ciała na aktywizację mięśni i stawów wywołuje z początku nie tylko zamieszanie, ale również dyskomfort czy nawet zmęczenie. Wprowadzenie dynamicznego siedzenia do swojej rutyny może przerodzić się w nie lada rewolucję, która w dłuższej perspektywie wyjdzie ci na dobre – wystarczy, że zapoznasz się z poniższymi wskazówkami.

siedząc na aktywnym krześle lub fotelu używasz mięśni głębokich do stabilizacji kręgosłupa

 

Co to jest siedzenie pasywne i dlaczego jest niezdrowe?

Sztywne stawy, obolałe pośladki, kłucie w odcinku lędźwiowym pleców. Te uczucia towarzyszą nam po kilku godzinach siedzenia za biurkiem lub innej pracy siedzącej. Jeśli dodać do tego pracę przy komputerze i brak aktywności fizycznej może nam też dokuczać utrata koncentracji, problemy z pamięcią i pogorszenie samopoczucia.

Długofalowe skutki siedzącego trybu życia są znane na całym świecie. Lekarze i specjaliści cały czas alarmują nas doniesieniami o wpływie siedzenia pasywnego na rozwój poważnych chorób i dolegliwości. Próbując zmienić ten negatywny nawyk, staramy się wprowadzać więcej ruchu w czasie wolnym. Niestety pomimo porannej jogi i niedzielnej przejażdżki rowerowej – większość dnia spędzamy unieruchomieni siedząc pasywnie – w fotelu samochodowym, na krześle w biurze lub na kanapie przed telewizorem czy książką.

tradycyjne krzesło biurowe

Czas na twój ruch – siedzenie aktywne

Alternatywą dla siedzenia pasywnego są fotele i krzesła aktywne – swopper, fotel 3Dee czy muvman. Jakie są podstawowe korzyści wynikające z ich korzystania?

  • uwolnienie ciała od ograniczeń i napięć
  • więcej energii
  • zwalczenie nawracających bólów kręgosłupa
  • rozciągnięcie i wzmocnienie mięśni

Jak w przypadku każdego procesu leczenia, pozytywne rezultaty nie przychodzą od razu. Czego możemy spodziewać się po pierwszych dniach korzystania ze swopper-a, fotela 3Dee czy innego siedzenia aktywnego? Przede wszystkim – zmiany.

 

Jak wyglądają pierwsze dni na swopper-ze? swopper - ulga dla pleców

Jak wyglądają pierwsze dni aktywnego siedzenia?

W pierwszych dniach siedzenia na swopperze możemy spodziewać się dyskomfortu. Ciało, które było przyzwyczajone do innej pozycji musi nauczyć się nowego prawidłowego ustawienia kręgosłupa i miednicy. Dlatego jest zupełnie normalne, jeśli czujesz w pierwszej chwili, że:

  • siedzisko może wydawać się za twarde,
  • czujesz dyskomfort po 30 minutach siedzenia,
  • czujesz dyskomfort w okolicy guzów kulszowych,
  • twoje mięśnie na plecach i brzuchu są zmęczone,
  • ciągnie cię powięź na szyi, klatce piersiowej oraz w odcinku lędźwiowym.

Siedzenie na fotelu 3Dee jest o tyle łatwiejsze do zaadaptowania przez ciało, że w każdej chwili możemy się oprzeć o ergonomiczne podparcie zaś samo siedzisko jest płaskie. Nie zwalnia to jednak fotela 3Dee z ciągłej pracy nad aktywizacją i mobilizacją naszego ciała.

Aktywne siedzenie jest produktem bardzo angażującym i nie daje prostego natychmiastowego rozwiązania. Podobnie jak aparatem ortodontycznym – zanim nasze ciało zaakceptuje nowe ustawienie zębów i przebuduje dotychczasowy zgryz, musi minąć pewien odstęp czasu.

swopper i fotel 3Dee aktywizują przykurczone i osłabione mięśnie kręgosłupa, co również daje efekt zmęczenia i zakwaszenia mięśni. Po pewnym czasie wzmocnione tkanki oraz lepsza kondycja naszego ciała sprawią, że aktywne siedzenie stanie się naszym ulubionym sportem i zabawą.

 

Biurko regulowane z aktywnym krzesłem designJak ułatwić sobie naukę nowej postawy?

Z powodu nagłej zmiany dotychczasowych nawyków naszego ciała, aktywne krzesła i fotele mogą dawać nam się we znaki na samym początku ich użytkowania. Ale spokojnie – przygotowaliśmy kilka porad, co zrobić, żeby siedzenie na aktywnych krzesłach i fotelach w pierwszych dniach było przyjemniejsze i łatwiejsze.

  1. Zanim kupisz – zapisz się na testy albo odwiedź jeden z naszych showroomów w Warszawie. Poczujesz krzesło czy fotel aktywny „na własnej skórze” i przekonasz się, jak mogą zaangażować Twoje ciało do ruchu.
  2. Rozpatrz opcję z oparciem. Fotel 3Dee odznacza się wbudowanym ergonomicznym oparciem. Oparcie w swopper-ze to wariant, który możesz wybrać, jeśli siedzisz w pracy ponad 5 godzin i potrzebujesz dodatkowego wsparcia kręgosłupa.
  3. Rób przerwy w czasie siedzenia. Z początku możesz traktować swoppowanie (zarówno na swopper-ze jak i fotelu 3dee) jak trening – po każdych 30 minutach siedzenia, wstań i zmień swoją pozycję, aby dać ciału chwilę regeneracji i odpoczynku
  4. W trakcie przerw rozciągaj się. Możesz wykorzystać przerwy w siedzeniu na ćwiczenia rozciągające. Stretching poprawi ukrwienie mięśni i uelastyczni zastałe stawy i więzadła, dzięki czemu powrót do aktywnego siedzenia stanie się dla Ciebie przyjemniejszy (inspiracje ćwiczeń znajdziesz w poniższym filmie)
  5. Regulacja aktywnych krzeseł została przedstawiona w poniższych filmach. Rekomendujemy następujące ustawienia początkowe:
    • Wysokość siedziska – zależnie od stanowiska pracy
    • Twardość amortyzatora – rekomendowane ustawienie miękkie
    • Przegub – rekomendowane ustawienie sztywne
  6. Jak siedzieć:
    • Dość pionowo (guzy kulszowe, plecy i głowa w jednej linii)
    • Regularnie zmieniać pozycję
    • Przy dłuższych godzinach spędzanych w pozycji siedzącej, proszę usiąść dość głęboko
    • Używać wybrzuszenia oparcia do utrzymania kręgosłupa w pozycji spionizowanej
  7. Daj sobie czas. Nie ma terapii, rehabilitacji, sposobu leczenia, która uzdrowi Cię w jeden dzień. Prawdziwe i trwałe efekty uzyskuje się systematyczną pracą i wytrwałością. Dlatego jeśli zdecydujesz się na aktywne siedzenie przez co najmniej kilka tygodni, Twój kręgosłup podziękuje Ci postokroć.

 

Źródła:

(1) https://twojswopper.pl/jak-wybrac-dobre-krzeslo-biurowe/

(2) https://twojswopper.pl/4-choroby-siedzenia-przed-komputerem/ 

(3) https://www.nytimes.com/2010/09/21/health/21really.html

(4) https://twojswopper.pl/wp-content/uploads/2017/11/2016-swopper-studies.pdf

(5) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3404815/

(6) https://www.health.harvard.edu/blog/much-sitting-linked-heart-disease-diabetes-premature-death-201501227618

(7) https://www.aeris.de/en/products/service/assembly-videos/