Jak łagodzić ból pleców w pracy

Jak łagodzić ból pleców w pracy?

Prawie każda osoba pracująca przy biurku odczuwa bóle kręgosłupa. Jeśli pracujesz na siedząco, na pewno niejeden raz doświadczyłeś bólu pleców na dole lub bólu pleców między łopatkami. Najczęstszą przyczyną powstawania dolegliwości jest zła postawa przy biurku. Wprowadzenie ruchu i aktywne siedzenie, może skutecznie pomóc w walce z bólem pleców w pracy biurowej. Przeczytaj jak łagodzić ból pleców w pracy.

rozwiazanie problemu bólu pleców

Ból pleców, a praca biurowa

Dlaczego plecy bolą od siedzenia? Pracownicy biurowi siedzą od kilku do kilkunastu godzin, co kręgosłup odbiera jako powtarzające się przeciążenie. Odcinek lędźwiowy jest szczególnie narażony na ból i dyskomfort, dlatego że stanowi centralny punkt budowy ciała człowieka.

Dodatkowo długotrwałe siedzenie powoduje, że mięśnie rozleniwiają się, a cały ciężar opiera się na więzadłach i stawach. Te struktury są wyjątkowo nieodporne na długotrwały wysiłek, dlatego szybko uciekają w tzw. pozycje kompensacyjne. To znaczy takie, w których ciało męczy się najmniej. Zazwyczaj są to jednak pozycje, które są nieprawidłowe z punktu widzenia ergonomii i fizjologii ciała, np. hiperlordoza lędźwiowa czy nadmierna kifoza piersiowa. Wiele osób przy biurku siedzi w pozycji pochylonej do przodu, co także wpływa na lordozę szyjną. To może powodować powstawanie bólu w okolicy głowy i karku. Pogłębione lub zmniejszone krzywizny kręgosłupa sprawiają, że całe ciało, mięśnie, więzadła układają się w inny sposób, który niestety stoi za przyczyną bólu pleców w pracy siedzącej.

Objawy bólu kręgosłupa

Do najczęstszych objawów bólu pleców związanym z pracą przy komputerze zaliczamy:

  • ból i dyskomfort w dolnym odcinku kręgosłupa, tzw. odcinku lędźwiowym,
  • ból między łopatkami lub na wysokości karku,
  • bóle głowy, nawracające migreny, ból karku,
  • drętwienie rąk lub nóg,
  • ból promieniujący, np. do uda, pośladka, kolana lub stopy,
  • przykurcze i osłabienie mięśni,
  • zespoły bólowe, np. rwa kulszowa.

Z początku ból pojawia się jako stan ostry, pojawia się epizodycznie i ma bardzo silne natężenie. Z czasem zmienia się w stan przewlekły i ma charakter tępy, kłujący, swędzący lub piekący. Odczucia bólowe zależą od dokładnej przyczyny bólu pleców i zazwyczaj pogłębiają się. Istnieje jednak wiele sposobów jak radzić sobie z bólem pleców w pracy doraźnie, a także długofalowo.

ból pleców w pracy

Co na ból pleców?

Ruch jest najlepszym sposobem na ból pleców. Praca przy biurku powoduje, że mięśnie osłabiają się i rozleniwiają. W konsekwencji powstają przykurcze, które zmniejszają przestrzeń stawów. To prowadzi do ucisków na zakończenia nerwowe.

Bardzo skutecznym i zarazem najprostszym sposobem na pozbycie się bólu pleców jest poruszanie się raz na każde 30 minut. Dzięki temu organizm jest dotleniony, odżywiony, lepiej pracuje i optymalnie wykorzystuje energię zawartą w ciele. Nawet niewielka, regularna dawka ruchu w czasie pracy może zmniejszyć ból oraz dyskomfort i poprawić samopoczucie.

Ćwiczenia na kręgosłup w pracy, np. krążenia barków, bioder czy skłony i skręty tułowia to tylko niektóre propozycje. Ważną grupą są wpływającą kojąco na dolegliwości bólowe są ćwiczenia rozciągające. Można je robić na stojąco, siedząco, używając oporu swoich mięsni, gumy elastycznej lub swopper-a | 3Dee.

Jak uśmierzyć ból kręgosłupa?

Ból pleców w pracy biurowej to najczęściej wynik bezruchu i osłabienia mięśni, które są kluczowe w utrzymaniu kondycji i wytrzymałości całego organizmu. Najbardziej trwałe zmiany przynosi wprowadzenie zdrowych nawyków ruchowych w pracy. Siedzenie za biurkiem to wyzwanie dla kręgosłupa, dlatego warto mu zapewnić najlepszy możliwy komfort siedzenia.

swopper to aktynwe krzesło, które pobudza ciało do ruchu, poprawia jakość pracy za biurkiem i zmniejsza ból pleców. Siedzenie w technologii 3Dee powoduje, że ciało pozostaje cały czas w ruchu. Takie rozwiązanie dotlenia organizm, stymuluje ukrwienie oraz poprawia koncentracje i nastrój. Technologia 3Dee wspiera różne sposoby siedzenia. W zależności od Twojego stylu życia możesz wybrać ergonomiczne krzesło, które idealne odnajdzie się w przestrzeni pracy lub domu: muvman, 3Dee czy swopper.

Ból pleców po pracy siedzącej

Jeśli odczuwasz ból kręgosłupa, wiesz, że jest to walka długotrwała i wyboista. Czasem ból odpuszcza, jednak po jakimś czasie wraca ze zdwojoną siłą. Jak skutecznie łagodzić ból kręgosłupa? Najlepiej jest wybierać metody, które na stałe wprowadzą zdrowe nawyki do życia. Aktywne siedzenie, dzienna dawka ruchu, regularne ćwiczenia to baza, od której możesz zacząć, żeby poprawić jakość swojego życia i komfort swojego siedzenia.

Źródła:

(1) https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0268003305002755

(2) https://www.nytimes.com/2010/09/21/health/21really.html

(3) https://twojswopper.pl/wp-content/uploads/2017/11/2016-swopper-studies.pdf