aktywne siedzenie, a redukcja hiperlordozy

Hiperlordoza lędźwiowa – co to jest i dlaczego szkodzi naszemu zdrowiu?

Hiperlordoza to wada postawy – to wie prawie każdy, ale nie każdy wie, czym jest postawa ciała i jak o nią dbać. A to właśnie ta wiedza może nam pomóc zapobiegać wadom i ich pogłębianiu, a także pomagać w leczeniu – nawet w postaci prostych, codziennych ćwiczeń. Co więcej ćwiczenia te można wykonywać przy biurku, nie przerywając pracy, ale o tym za chwilę.

Postawa ciała a wada postawy

Postawą inaczej nazywamy ustawienie naszego ciała w różnych pozycjach – w ruchu i bezruchu. Określoną postawę mamy na desce surfingowej i określoną postawę mamy przy desce do prasowania. Zarówno przy pierwszej czynności (wymagającej techniki i treningu) jak i drugiej (codziennej, nie wymagającej przygotowania ani wysiłku) możemy samą postawą ciała pracować na kontuzje. Albo wręcz przeciwnie – wpływać zdrowotnie nie tylko na kręgosłup i mięśnie, ale też na inne układy w naszym organizmie.

Wszystko zależy od świadomości, jakie pozycje przyjmować w danym działaniu oraz wiedzy, jak zdrowo pracować, relaksować się i uprawiać sport. No bo można przecież surfować bez odpowiedniej rozgrzewki, a później kuśtykać na skontuzjowanym stawie skokowym. I można także prasować skarpetki na niedopasowanej do wzrostu desce, przez co z pewnością obciążymy bark.

Nie zadbałeś jeszcze o swój kręgosłup? W takim razie czytaj dalej

Jak zatem odnaleźć źródło świadomej postawy ciała? Co odpowiada za całą mechanikę prasowania, surfowania, leżenia, chodzenia czy siedzenia? Odpowiedź jest prosta: są to kręgosłup i miednica – centrum naszego ciała, od którego odchodzą kończyny, czyli ręce i nogi. Ułożenie kręgosłupa i miednicy może zasadniczo wpływać na ułożenie oraz działanie ważnych stawów np. bioder czy barków (reguluj deskę do prasowania z szacunkiem do nich). Dodatkowo wpływa również na: układ oddechowy, krwionośny czy pokarmowy.

Trzeba pamiętać, że już samo złe ustawienie kręgosłupa może wywoływać ból i dyskomfort w plecach i innych częściach ciała. Jedną ze znanych i często diagnozowanych wad postawy jest hiperlordoza lędźwiowa. Czym jest hiperlordoza lędźwiowa, jak ją zbadać i jak można przeciwdziałać jej powstawaniu? Na wszystkie pytania znajdziesz odpowiedzi w poniższych akapitach.

Kręgosłup jak sprężyna

Nasz kręgosłup ma bardzo specyficzną budowę. Tworzą go cztery wyraźne krzywizny, które przechodzą płynnie jedna w drugą od głowy i szyi aż po kość ogonową. Wyróżniamy dwie lordozy – szyjną i lędźwiową oraz dwie kifozy – piersiową i krzyżowo-ogonową. Dzięki tym krzywiznom nasz kręgosłup doskonale znosi obciążenia, które codziennie mu zadajemy. Dodatkowo utrzymuje nasze narządy i inne części ciała w odpowiednim położeniu. To bardzo ważne, żeby krzywizny miały właściwe wymiary i kąty. Jeśli np. jedna z krzywizn jest zbyt głęboka lub zbyt mała, mówimy o wadach postawy lub patologicznej postawie.

Specyficzna budowa kręgosłupa przypomina z boku sprężynę. Idąc tym tokiem, jeśli sprężyna jest bardzo rozciągnięta nie spełnia swojej funkcji amortyzacji i potęguje powstawanie bólu. Podobne zjawisko zachodzi, kiedy sprężyna jest za bardzo zbita – to w tej sytuacji najczęściej mówimy o hiperlordozie lub hiperkifozie różnych odcinków ciała.

Hiperlordoza lędźwiowa

Odcinkiem, który często ulega skrzywieniom jest lordoza lędźwiowa. Hiperlordoza, inaczej nazywana pogłębioną lordozą lędźwiową to nadmiernie wklęsłe plecy w okolicy dolnego odcinka kręgosłupa. Szczególnym znakiem osób z hiperlordozą lędźwiową jest nadmiernie wystający brzuch, mimo braku tkanki tłuszczowej czy nadwagi. Drugą istotną zmianą jest wyraźna wklęsłość w dolnym odcinku pleców. Dodatkowo problem hiperlordozy dotyka nie tylko kręgosłupa, ale także zmienia ustawienie miednicy. Pociąga za sobą również przykurczanie i rozluźnienie różnych partii mięśniowych.

wady postawy

Objawy hiperlordozy

Do najbardziej typowych objawów hiperlordozy zaliczamy wystający brzuch i wklęsłe plecy. Poza tym istnieją też inne symptomy zmiany ustawienia dolnego odcinka pleców:

  • rozluźnione mięśnie brzucha i pośladków
  • napięte mięśnie i powięź w okolicy dolnego odcinka kręgosłupa
  • przykurczenie się mięśni nóg, szczególnie tylnej grupy uda i łydki
  • ból i dyskomfort w odcinku lędźwiowym
  • kłucie i promieniowanie bólu do uda i pośladka

Powyższe elementy z czasem kumulują się i przenoszą powstające dolegliwości na inne odcinki ciała. Dlatego jeśli powstaje hiperlordoza lędźwiowa, w dalszej kolejności zmieniają się inne odcinki kręgosłupa. Pogłębia się kifoza piersiowa oraz lordoza szyjna. 

Czy siedzenie wpływa na powstawanie hiperlordozy?

Odpowiadając od razu na to pytanie: Tak. Siedzenie, szczególnie długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej, znacząco wpływają na ustawienie miednicy i kręgosłupa naszego ciała. Jednym z elementów, które mają wpływ na ten mechanizm jest rozluźnienie mięśni. Siedzenie osłabia nasze mięśnie brzucha i pleców, przez co kręgosłup ma coraz mniej siły i wytrzymałości, aby przybierać pozycję dobrze napiętej sprężyny. W wyniku narastającego rozluźnienia dochodzi do osłabnięcia i zanikania mięśni oraz przykurczania się więzadeł i powięzi. W dalszej kolejności zmienia się ustawienie miednicy, które potęguje się przez przykurcz mięśni miednicy i bioder. 

 

Jak siedzieć, żeby dbać o kręgosłup?

 

Odpowiedź jest prosta – aktywnie. Aktywne krzesła w przeciwieństwie do tradycyjnych krzeseł biurowych dają możliwość stymulacji mięśni, powięzi i więzadeł oraz korygują ustawienie miednicy. W skrócie oznacza to, że siedząc – jednocześnie ćwiczysz, co pociąga za sobą szereg korzyści dla Twojego kręgosłupa. Przede wszystkim przyzwyczajasz ciało do ruchu i uczysz je dobrych nawyków. Dzięki pełnej swobodzie ruchu, jaką dają aktywne krzesła, ułożenie twojego ciała dynamicznie się zmienia. W konsekwencji oznacza to, że nie zastygasz w wielogodzinnych pozycjach, pogłębiających wady kręgosłupa.

Mechanizm aktywnego siedzenia sprawia, że kręgosłup przyjmuje prawidłową postawę, co wspomaga pracę całego organizmu. swopper, 3Dee, numo, muvman i oyo szczególnie wspierają osoby, które długo przebywają w pozycji siedzącej i cierpią na ból kręgosłupa. Możliwość naturalnego poruszania się i aktywowania miednicy i kręgosłupa daje szerokie spektrum regeneracji i rehabilitacji ciała. Pomaga także pozbyć się przewlekłego bólu pleców.

tradycyjne krzesło biurowezdrowe krzesło

Czy trzeba rzucić pracę w biurze, żeby zapobiec powstaniu hiperlordozy?

Wady postawy to dolegliwości, które tworzą się latami. Najczęściej hiperlordoza lędźwiowa powstaje w wyniku siedzącego trybu życia, a także braku aktywności ruchowej, nadwagi czy statycznej pracy siedzącej. Niełatwo jest zauważyć u siebie zmianę w ustawieniu pleców, kiedy żyjemy i funkcjonujemy z nią na co dzień. Warto jednak zainwestować trochę czasu i energii w zdrowie pleców i poświęcić im nieco uwagi, aby przeciwdziałać powstawaniu dysfunkcji. To tak samo jak z surferem, który zrobi wystarczająco długą rozgrzewkę, dzięki czemu zabezpieczy swoje stawy. I jak z tą deską do prasowania, którą trzeba wyregulować idealnie do wzrostu, ewentualnie pozbyć się jej, rzucić to wszystko i zrezygnować z prasowania.

Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz rzucać wszystkiego i rezygnować z pracy w biurze. Zamiast tego skorzystaj z naszych porad jak zdrowo siedzieć i zapobiegać hiperlordozie.

 

biurko regulowane eliot aktywne krzesło 3Dee

3 czynności, dzięki którym zapobiegniesz hiperlordozie!

  1. Rozciągaj się. Zwykle osoby, które cierpią na ból w dolnym odcinku pleców, czują sztywność i nadmiernie napięcie tkanek w całych plecach, a nawet w nogach czy rękach i szyi. Regularne wykonywanie ćwiczeń rozciągających rozluźnia mięśnie i powięzie. Dzięki temu naturalnie wspomagasz procesy regeneracyjne i przeciwzapalne w organizmie. Rozciąganie pomaga pozbyć się bólu, sztywności stawów, w tym tych związanych z kręgosłupem.
  2. Trenuj mięśnie głębokie. Specjaliści, trenerzy oraz fizjoterapeuci powtarzają – sam trening mięśni brzucha nie wystarczy, aby naprawić plecy z powiększoną lordozą lędźwiową. Hiperlordoza dotyka nie tylko mięśni brzucha, ale także mięśni nóg, pośladków i miednicy, zmieniając napięcie i elastyczność więzadeł i ścięgien. Holistyczny i prawidłowo wykonany trening mięśni głębokich to najlepsza inwestycja w zdrowie pleców.
  3. Siedź aktywnie. Hiperlordoza lędźwiowa to dolegliwość, która wiąże się w dużym stopniu z siedzącym trybem pracy. Jeśli zamienimy godziny siedzienia statycznego na godziny siedzenia aktywnego – nasze plecy podziękują nam po stokroć. Nawet niewielka dawka ruchu, ale powtarzana regularnie wpłynie pozytywnie na kondycję pleców i całego ciała oraz zatrzyma proces powstawania pleców wklęsłych. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej na temat dynamicznego siedzenia, wejdź tutaj.

Aktywne krzesło – nie dla hiperlordozy, tak dla dobrej postawy!

Hiperlordoza lędźwiowa i nieprawidłowe ustawienie miednicy to znamię naszych czasów. Brak ruchu i długotrwałe przebywanie w niekomfortowych pozycjach dla kręgosłupa to elementy, które codziennie towarzyszą wielu osobom cierpiącym na ból pleców. Jeśli chcesz zadbać o kręgosłup oraz zdrowie, wybieraj nawyki i produkty, które będą wspomagały regenerację oraz budowały wytrzymałość Twoich pleców. Już wiele osób przekonało się, że aktywne siedzenie sprawia przyjemność i odbudowuje osłabiony kręgosłup. Chcesz się przekonać jak to działa? Zamów do darmowych testów wybrane krzesło/fotel aktywny do domu lub pracy i ciesz się zdrowymi plecami.