bol pleców

Dlaczego plecy bolą od siedzenia?

Siedzenie to jeden z najgorszych nawyków, jaki możemy zafundować naszym plecom. Codziennie spędzamy około kilku do kilkunastu godzin w pozycji siedzącej (praca, odpoczynek, jedzenie).

Niestety pozycja siedząca znacząco wpływa na stan i ułożenie naszego kręgosłupa. Dlaczego siedzenie wpływa na ból pleców, czy jest sposób na ergonomiczne siedzenie i jak można zapobiec powstawaniu bólu? Przeczytaj więcej na ten temat w poniższym artykule.

Siedzenie, a ustawienie naszego kręgosłupa

Podczas siedzenia nasz kręgosłup utrzymuje jednakową pozycję przez dłuższy czas. Zazwyczaj pracując na siedząco nie wykonujemy zbyt wielu ruchów, ani nie przemieszczamy się na tyle, żeby pobudzić nasze ciało do pracy. Mięśnie, które zazwyczaj pracują w ruchach zginania i prostowania kręgosłupa mają na ten czas „wolne”, czyli inaczej pozostają w bezruchu. Właśnie to leży u podstaw przyczyn, dlaczego plecy bolą od siedzenia.

Niestety taki brak czynności nie jest dla nich korzystny. Kręgosłup, który się nie porusza, powoli przybiera kształt litery C. Z kolei taka sylwetka sprawia, że nasze mięśnie ze strony brzucha osłabiają się i przykurczają, zaś od strony grzbietu tracą prawidłowe napięcie i rozciągają się.

zdrowy kręgosłup

Dlaczego plecy bolą?

Nieużywane przez kilka godzin mięśnie stają się bezużyteczne dla naszych pleców. Nie spełniają swoich podstawowych funkcji:

  • nie utrzymują stabilizacji dla tzw. core (inaczej centrum naszego ciała),
  • nie wspomagają kręgosłupa podczas ruchu z powodu swojego rozciągnięcia,
  • przestają wspierać nasz tułów jako najgłębszy gorset mięśniowy

Kiedy nasz kręgosłup staje się niestabilny – zaczynamy odczuwać ból. Ergonomiczne siedzenie przy pracy lub komputerze ma zasadnicze znaczenie w powstawaniu takich dolegliwości. To właśnie podczas takich naturalnych codziennych nawyków mamy szansę budować wytrzymałość mięśniową naszych pleców. Niestety jeśli plecy dokuczają mocno i wyraźnie nawet intensywne treningi wzmacniające na siłowni lub w plenerze niewiele pomogą przy przewlekłym bólu pojawiającym się podczas siedzenia.

Siedź bezboleśnie

Najlepszym rozwiązaniem dla zdrowia kręgosłupa będzie wybór krzesła, które umożliwi dynamiczne / aktywne siedzenie. Dzięki siedzeniu swopper godziny spędzone w pozycji siedzącej będą też pracą dla mięśni naszych pleców.

Ergonomia w pracy to nie tylko prawidłowe ustawienie wysokości biurka oraz oświetlenia pomieszczenia. Zdrowe krzesło swopper ułatwi Ci tę pracę oraz wpłynie na Twoje problemy z bolesnym kręgosłupem.

Żeby dowiedzieć się więcej, przeczytaj nasze inne wpisy o dynamicznym / aktywnym siedzeniu oraz skontaktuj się z nami, żeby dowiedzieć się jak swopper może pomóc Ci w codziennej pracy.